Pääkirjoitukset

Ylioppilastutkinto voisi korvata pääsykokeita

Tuhansien nuorten paineet hellittävät ainakin hetkeksi ensi viikolla, kun ylioppilaskirjoituksien tulokset julkistetaan. Kevät on ollut abeille kovaa aikaa, kun samaan aikaan on pitänyt pohtia mihin suuntaan elämäänsä vie ja millaisiin jatko-opintoihin tähtää.

Useimmilla on takana jo viikkojen aherrus valmennuskursseilla ja pääsykoekirjojen tiukkaa ulkolukua. Pääsykokeissa mitataan sitä samaa kuin ylioppilaskirjoituksissakin; valmiuksia korkeakouluun tai muihin jatko-opintoihin.

Nuoret antavat kaikkensa kahdessa rutistuksessa, mutta mikään välttämättä takaa paikkaa jatko-opinnoissa. Kilpailu on äärimmäisen kovaa.

Ylioppilastutkinto on tikun nokassa muutenkin kuin ajankohtaisuutensa takia. Sama, vanha keskustelu ylioppilaskirjoituksista ja niiden uudistamisesta ryöpsähti, kun Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä kertoi olevansa valmis poistamaan koko ylioppilastutkinnon.

Pitkälän mielestä ylioppilastutkinto on juuri se, mikä estää nykymuodossaan lukion kehittämisen, koska tähtäin on kaiken aikaa yhdessä ja samassa lukion huipennuksessa.

Opinnoissa kerätään valmiuksia nimenomaan tutkintoon eikä niinkään arvioida oppimista, miten oppilaat ovat saavuttaneet tavoitteita ja valmiuksia jatko-opintoihin. Pitemmän tähtäimen tavoite pitäisi olla, että ylioppilastutkinto korvaisi yliopistojen pääsykokeita.

Lukiolaisten Liitto on samalla kannalla, että lukion jatkeeksi on saatava paremmat ylioppilaskirjoitukset. Opiskelijoiden järjestö ei luopuisi tutkinnosta mutta kaipaa kirjoituksia, jotka todella mittaisivat taitoja, joita lukion pitäisi tuottaa ja samalla vahvistaisi myös jatko-opiskeluvalmiuksia.

Jos ylioppilastutkinnon uudistaminen olisi helppo tehtävä, siihen olisi jo ryhdytty. Kysymys on tutkintoa laajemmasta kokonaisuudesta. Mullistavaa uudistusta ei ole lähiaikoina tulossa, mutta kirjoituksien ja tutkinnon kehittäminen on jo polkaistu liikkeelle.

Tänä vuonna aloittavat lukiolaiset saavat eteensä uudet opetussuunnitelmat. Se on askel oikeaan suuntaan. Aika ei ole kypsä ylioppilastutkinnosta luopumiselle, mutta tutkinnon kehittämisen tarpeista ollaan pitkälti samaa mieltä. Tutkinnon ja pääsykokeiden raskasta taakkaa on kuitenkin kevennettävä mahdollisimman pian.