Pääkirjoitukset

Ympyrässä vaatimuksina valppaus, vilkku ja väistö

Lähtökohta sujuvasta liikenteestä on hieno, mutta kiertoliittymän toteutus tai kuljettajien ajotapa voi joskus jäädä puolivillaiseksi.
Forssan uusi kiertoliittymä on osoittautunut epäilyistä huolimatta toimivaksi.

Kiertoliittymät eli yleisemmin liikenneympyrät alkoivat Suomessa yleistyä 1990-luvulla niistä saatujen hyvien kokemusten myötä.

Kiertoliittymiä on Suomessa tuhatkunta, joista osa maanteillä ja toinen puoli katuverkostoissa.

Forssassa on valmistunut juuri uusi kiertoliittymä keskustaan. Hyvä palaute innostaa kaupungin hallintoa puntaroimaan kiertoliittymien lisäämistä.

Hämeenlinnassa Katuman kiertoliittymän laajennustyöt ovat loppusuoralla. Vanhassa, ahtaassa ympyrässä syntyi ongelmia, kun isot rekat eivät aina mahtuneet siitä ajamaan. Kaksikaistaisuus vaatii valppautta ja tarkkuutta kaistanvalinnassa.

Epämääräisenä pidetty Poltinahon kiertoliittymä ruuhkautuu myös jonkin verran aamuisin ja iltapäivisin, mutta muutoksia ei siihen ole vielä vireillä.

Maakunnassa kiertoliittymät/ liikenneympyrät ovat käyneet tutuiksi, mutta yhä riittää epätietoisuutta ja parranpärinää kiertoliittymässä ajamisesta tai paremminkin vilkun käytöstä ja väistämisestä.

Kiertoliittymien riskikohta on mitoituksen lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus, kun autojen keskinäinen kolarointi jää ympyröissä yleensä peltivaurioihin.

Kiertoliittymään ajettaessa on muistettava väistää tietä ylittävää kevyttä liikennettä sekä kiertoliittymässä jo ajavia.

Liittymästä poistujan on näytettävä suuntamerkkiä ja väistettävä aina suojatien käyttäjiä.

Autojen on annettava tietä jalankulkijoille, vaikka sitten ympyrän liikenne toviksi seisahtuisi.

Hämäläiset tuntuvat olevan laiskoja vilkun käyttäjiä. Liikenneympyrässäkin vilkun oikea käyttö nopeuttaisi liikennevirtaa ja lisäisi turvallisuutta.

Kiertoliittymäajo vilkun käyttöineen vaatii pientä totuttelua, mutta ratkaisu on liikennevaloja toimivampi ja sujuvampi. Ympyrässä ei tarvitse odotella turhaan valojen vaihtumista.

Oikein mitoitettuna se vetää ja läpäisee isommin hidastelematta myös raskaat ajoneuvot.

Kiertoliittymät ovat perinteisiä risteyksiä turvallisempia, kunhan ne on suunniteltu huolella.