Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kanta-Hämeen OAJ: Opettajien jaksaminen on kouluissa koetuksella – Työaikaa kuluu liian paljon muuhun kuin opetukseen

OAJ:n viime viikolla julkaisema työolobarometri kertoo, että kuusi kymmenestä opettajasta kokee töitä olevan liikaa. Ennen koronapandemiaa vuonna 2019 heidän osuutensa oli silloinkin huolestuttava, mutta silti huomattavasti pienempi (52 %).

Opettajan työmäärä on kasvanut tasaisesti jo useamman vuoden ajan. Olemme itse kokeneet ja nähneet tämän kehityksen omilla tai edustamillamme työpaikoilla, ja samaa viestiä saamme kantahämäläisiltä opettajilta ja rehtoreilta.

Yhdessä yössä etäopetukseen

Korona oli vain piste iin päälle. Yhdessä yössä siirryttiin etäopetukseen ja se aiheutti monille valtavaa stressiä. Uusia taitoja piti jokaisen opettajan oppia paljon lyhyessä ajassa – ja useimmiten yksin.

Tällä hetkellä puolestaan paikataan etäopetuksen synnyttämää oppimisvajetta ja oppilaiden huonontunutta henkistä hyvinvointia. Oppilaiden tarvitsemien koulun ulkopuolisten tukitoimien riittämättömyys ja palveluiden saamisen hitaus näkyvät koulun arjessa ja lisäävät opettajien työstä kuormittuneisuutta.

Työnkuva on muuttunut radikaalisti

Opettajan työnkuva on muuttunut radikaalisti muutaman vuoden aikana, ja opettajan työaikaa kuluu liian paljon kaikkeen muuhun kuin varsinaiseen opetukseen. Moni opettaja on opettamisen ohella myös poliisi, sosiaalityöntekijä, psykologi ja terveydenhoitaja.

Opettajasta on tullut multiosaaja ja -taskaaja, ja tästä syystä työstä kuormittuminen on kohonnut hälyttävälle tasolle, eikä kenenkään terveys voi kestää tätä menoa loputtomiin.

Tuntuu siltä, että opettajan ammattiin voidaan vuodesta toiseen laittaa lisää tehtäviä. Jos tämä kehitys jatkuu, on sillä rajuja seurauksia kuten opettajien siirtyminen muihin tehtäviin eikä työ jatkossa enää houkuttele parhaita opiskelijoita hakeutumaan alalle.

Kestävyysrajaa ei saa ylittää

Ymmärrämme työn kehittämisen tarpeet myös opetusalalla, mutta niiden tulee olla sellaisia, jotka eivät vie opettajia ja rehtoreita yli kestävyysrajan.

Tilannetta ei ratkaista opettajien työstä aiheutuvilla sairauspoissaoloilla, työkyvyn menettämisellä tai alan vaihtamisella, jotka ovat myös inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti kestämättömiä seurauksia tilanteesta.

Asia on ratkaistavissa juurisyihin puuttumalla eli varmistamalla riittävät taloudelliset resurssit kasvatus- ja opetusalalle. Kyse on siitä, onko päättäjillä ja työnantajilla viisautta ja tahtoa tarttua toden teolla ongelmiin.

Timo Hillman

puheenjohtaja

Sanna Uotila

varapuheenjohtaja

Katri Juvonen

alueasiantuntija

OAJ Kanta-Hämeen alueyhdistys