Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide: "Syrjintäkulttuuri on koulun käytäntö" – Kehitystä ei tapahdu, jos opettajat ovat vähäisenkin arvostelun yläpuolella

Ei voi olla totta, pitääkö toimittajan pyytää anteeksi opettajilta! Olin iloinen opettajia koskeneesta Rauno Lahden kolumnista (HäSa 4.3.).

Miksi opettajat ovat vähäisenkin kriittisen palautteen yläpuolella? Kuka puolustaisi oppilaiden oikeutta hyvään ja oikeudenmukaiseen kohteluun koulussa? Ei kukaan, eikä oppilas uskalla valittaa, koska on aina opettajan armoilla.

Ihmettelen monia asioita hämeenlinnalaisella ala-asteella: Miksi luokanopettaja mahdollistaa jyrkän oppilashierarkian? Kaikkia oppilaita koskevaan yhteistoimintaan ei pyritä eikä kannusteta.

Joukkoon ei huolita alempia

Hierarkian ylimmät oppilaat toimivat keskenään, heidän joukkoonsa ei alempia huolita. Syrjintäkulttuuri on koulun käytäntö.

Miksei luokan istumajärjestys voi olla reilu niin, että kukin oppilas istuu vuorollaan jokaisen muun luokkakaverin vieressä, että tutustuttaisiin ja ehkä alettaisiin ymmärtääkin paremmin toisia?

Naapurikunnassa tähän reiluun käytäntöön pystytään, muttei Hämeenlinnassa.

Oppilashierarkian alimmat eivät saa opettajalta pieniä luottamustehtäviä, vaan ne annetaan aina samoille suosikeille. Aremmille oppilaille ei suoda tällaisia onnistumisen kokemuksia.

Pienryhmäjaoissa hierarkian ylimmät – ja röyhkeimmät – ovat omissa ryhmissään ja alemmat aina keskenään.

Näkymätön ei saa kiitosta eikä kannustusta

Oppilashierarkian alimmat ovat opettajalle näkymättömiä, he eivät saa kiitosta ja kannustusta. Eikö opettaja voisi joskus osoittaa, että arat ja epävarmemmatkin ovat hyviä ja arvokkaita?

Miksei opettajia kierrätetä niin, että luokanopettaja vaihtuisi ainakin kahden vuoden välein? Jollakin luokalla on vuodesta toiseen miesopettaja ja toisella naisopettaja. Miksei koskaan vaihdeta? Syrjään jäävälle oppilaallekin voisi joskus sattua opettaja, joka näkee hänet.

Oppilaille olisi todella tärkeää, että opettaja olisi oikeudenmukainen, ja kaikki oppilaat olisivat hänelle tasa-arvoisia. Näin ei valitettavasti aina ole. Mitään kehitystä ei tapahdu, jos näistä asioista pitää vaieta loukkaantumisten pelossa.

Oppilaiden puolesta loukkaantunut

Kirjoitus julkaistaan nimimerkillä asianosaisten suojelemiseksi.