Viimeksi muun muassa Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia kustantava Sanoma Median Finland ilmoitti yt-neuvottelujen päätyneen 241 työntekijän vähentämiseen.
Yhtiö tavoittelee 50 miljoonan euron säästöjä. Irtisanomiset ja eläkeratkaisut ovat osa pakettia.
Yhtiön tilanne kuvaa karuudessaan hyvin perinteisten lehtikustantajien tilannetta, kun levikit ja ilmoitustulot laskevat.
Yhteistoimintaneuvottelut ovat alalla arkipäivää. Suuri uutinen alalla ei olekaan enää yt-neuvottelujen alkaminen, vaan se, jos ilmoitetaan, ettei irtisanomisia ole tiedossa.
Alalta on muutamassa vuodessa hävinnyt tuhansia työpaikkoja. Yksin toimittajien vakansseja on hävinnyt parisen tuhatta.
Lehtikustantajia isketään nyt kolmelta eri suunnalta: yleinen taloustilanne vähentää mainontaa ja vaikuttaa myös levikkituloihin, digitaalinen media kasvattaa koko ajan osuuttaan mainoskakusta ja panostukset sähköisiin liiketoimintoihin vievät paljon enemmän kuin tuovat.
Murroksesta huolimatta sanomalehdet lohkaisevat yhä suurimman osan mainoskakusta, ja ajoissa tuottavuutta nostaviin uudistuksiin kyenneet sanomalehdet menestyvät yhä kohtalaisesti.
Tuottavuuden nostoa edesauttavat uuden tekniikan tuomat mahdollisuudet ja lehtitalojen välinen yhteistyö. Näkyvin yhteistyön muoto on ollut Lännen Median perustaminen. Siihen kuuluvat myös Hämeen Sanomat ja Forssan Lehti.
Uusien ansaintamallien kehittämiseen lehtitalot ovat panostaneet paljon. Tulokset ovat kuitenkin olleet pääsääntöisesti laihoja. Digitaalisia uutissisältöjä luetaan, mutta niistä ei haluta maksaa. Tähän on törmätty meillä ja maailmalla.
Hämeen Sanomissa onkin lähdetty rohkeasti kokonaan uudelle alueelle, verkkokauppaliiketoimintaan. Toiminta on valtakunnallista ja lähitulevaisuudessa myös kansainvälistä. Kasvuprosentit ovat kymmeniä prosentteja, joissakin tuoteryhmissä jopa yli sata.
Yhtiön omistama Ilvesjakelu on puolestaan aloittanut osoitteellisen postin jakelun. Yhtiö oli eturintamassa vaikuttamassa lainmuutokseen, joka mahdollisti osoitteellisen jakelun.
Hämeen Sanomat -konsernin strategian mukaan uudet liiketoiminnat ja jatkuva uudistuminen tuotteissa ja tekemisessä luovat menestymisen eväät tulevaisuuteen.