Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helena Lehkonen (kok.): Digirata parantaa myös haja-asutusalueiden ja junankäyttäjien yhteyksiä

Suomi-rata oy kertoo arvionsa pääradan ja Suomi-radan kehittämisen vaikutuksista 30. syyskuuta järjestettävässä tilaisuudessa. Onkin hyvä, että puhe pääradan ja koko rataverkon kehittämisestä on jälleen lisääntynyt. Nyt jos koskaan asiaan on vaikutettava.

Viimeisimpänä ja myös keskustelua herättäneenä avauksena kaupunginjohtajamme Olli-Poika Parviainen kirjoitti mielipidekirjoituksen Aamulehdessä pääradan kunnostuksen puolesta

Laajennan tästä innostuneena keskustelua rataverkon digitalisoinnin suuntaan, josta myös Kari Mustonen kirjoitti mielipidepalstalla (HäSa 19.8.).

Suomi-rata hankkeen ohella käynnissä on myös toinen iso rataverkon kehittämishanke – digirata-hanke.

Digirata-hankkeen tavoitteena on lisätä rautateiden kapasiteettia noin 10 prosnettia ja sitä kautta mahdollistaa henkilö- ja tavaraliikenteen kasvu rautateillä.

Kulunvalvonta 4G- ja 5G-verkkoihin

Kapasiteetin kasvatus perustuu 4G- ja 5G-verkoissa toimivaan kulunvalvontajärjestelmään, jonka toimivuutta hankkeessa on testattu ja testausta jatketaan edelleen.

Digirata-hankkeen mahdollistama kapasiteetin nosto on iso mahdollisuus pääradan ja koko rataverkon kehittämiseksi. Mutta sillä on muitakin merkityksellisiä seurauksia.

Kun rataverkon 4G- ja 5G-verkkojen toimivuutta parannetaan, se tarkoittaa tukiasemien lisäämistä koko rataverkon alueelle. Aikaisemmin ilman tukiasemaa jääneet haja-asutusalueet saisivat uusien tukiasemien myötä aikaisempaa paremmat verkkoyhteydet, jotka taas toisivat lisäedellytyksiä muidenkin palveluiden digitalisoinnille.

Otettava huomioon hyvinvointialueilla

Etälääkäripalvelut, verkkomaksupäätteet jne. eivät tällä hetkellä toimi häiriöttä koko Suomessa ja on selvää, että vasta kun verkon toimivuus

voidaan taata, voidaan myös digitaalisten palvelujen kirjoa kasvattaa.

Tämä on erityisen tärkeää ymmärtää, kun hyvinvointialueilla pohditaan palveluiden järjestämistä tulevaisuudessa.

Junankäyttäjille lisää yhteyksiä

Toinen seuraus olisi junan käyttäjien tarvitsemien yhteyksien parantuminen. Tällä hetkellä Helsingistä Tampereelle välisellä yhteydellä verkko pääsääntöisesti toimii, mutta Tampereelta eteenpäin yhteydet katkeilevat.

On selvää, kun asutustiheys vähenee, vähenee myös kaupallisten yhtiöiden kiinnostus yhteyksien luomista kohtaan. Jos yhteydet saadaan rataverkon digitalisoinnin myötä toimimaan moitteettomasti, ei matkustusajalla ole enää suurta merkitystä ja esimerkiksi työskentelyä voisi tehdä häiriöttä koko matkan ajan.

Summa summarum digirata-hanke on tervetullut lisä rataverkon kehittämiseen kapasiteetin parantumisen vuoksi, mutta myös kerrannaisvaikutustensa takia.

Kun siis tehdään päätöksiä, miten valtion tulisi rataverkkoa kehittää, tulisi Suomi-rata unohtaa ja keskittyä pääradan kehittämiseen ja rataverkon digitalisointiin.

Helena Lehkonen

(kok.)

Hämeenlinna