Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuljetusyritykset ovat lirissä – Kuolevatko kotimaiset yritykset dieselin hinnan kivutessa yhä kalliimmaksi?

Kuljetusyritykset ovat purjeessa kasvavien polttoainekulujensa kanssa.

Raskaissa kuljetuksissa polttoaineen osuus kustannuksista on jopa 40–50 prosenttia. Kun dieselin hinta on noussut, ei kustannusten nousua ole voinut korvata muilla leikkauksilla.

Dieselillä kulkevat raskaat ajoneuvot käyttävät myös adblue-ureaa, jonka hinta on noussut moninkertaisesti.

Käytännön esimerkit havainnoillistavat hyvin kustannusten nousun. Esimerkiksi täysperävaunurekka voi lastattuna kuluttaa jopa 80 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

Kanta-Hämeessä logistiikka-alan yrityksiä on paljon. Juuri maantieteellinen sijaintimme ja logistiikka ovat keskeisiä kilpailuvalttejamme ja kehityksen keskiössä.

Esimerkiksi Hämeenlinnan ja Janakkalan rajalla oleva Moreenin alue More on yksi näistä kehitettävistä kohteista. Moren yhteyteen suunnitellaan myös uutta moottoritien eritasoliittymää, jonka pitäisi valmistua vuoteen 2025 mennessä.

Noin 700 hehtaarin alueella toimii jo nyt yli 90 yritystä, jotka paitsi työllistävät paikallisia myös perustavat toimintansa hyvään logistiikkaan ja kuljetusmahdollisuuksiin.

Kasvavat polttoainekulut riivaavat kuitenkin logistiikka-alan yrityksiä.

Esimerkiksi turenkilainen kuljetusyritys Oxline asetettiin konkurssiin viime viikolla. Kyse ei ollut pienestä yrityksestä, sillä sen liikevaihto olis viime vuonna 4,7 miljoonaa euroa.

Pari viikkoa sitten yrityssaneeraukseen haki Oxlinea paljon isompi Kuljetus Aja, joka kuuluu riihimäkeläiseen Viita-konserniin.

Raakaöljyn maailman markkinahinta on jo laskenut tavanomaiselle tasolle. Suomessa kuitenkin verot ja euron heikkeneminen pitävät polttoainehinnat korkeina.

Hallitus alensi väliaikaisesti polttoaineiden jakeluvelvoitetta, mutta lasku aiotaan siirtää entistä suurempina korotuksina tuleville vuosille.

Hallituksen päätös nostaa dieselin verotusta ensi vuoden alusta on saanut kuljetusyrittäjien edunvalvojalta Suomen Kuljetukselta ja Logistiikalta SKAL:ta ankaraa kritiikkiä.

Kuljetusala on ollut jo pitkään sitä mieltä, että kulujen lisääminen on järjetöntä.

Onko Suomen teillä tulevaisuudessa enää kotimaisia kuljetusalan yrittäjiä? Onko ala houkutteleva kotimaiselle työvoimalle? Aiheellisia kysymyksiä, joita tulisi pohtia.

Kallistuva logistiikka näkyy myös lopputuotteiden hinnassa, halusimme tai emme.