Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide: Mitähän bussiliput maksavatkaan ensi vuonna – Hämeenlinna ei ole halvimmasta päästä

Matkustajilla ovat paikallisliikenteen eurot ja sentit tiukilla. Tiukuilla ne ovat myös bussiyhtiöillä. Liikennepolttoaineiden ja sähkön hinnat ovat nousseet jyrkästi. Bussilippujen hinnat ovat kuitenkin aiemmilla sovituilla, vahvistetuilla tasoilla olevan sopimuskauden loppuun.

Moni pohtii kuitenkin jo, mitä liput maksavat vuonna 2023, kun nousseita kuluja aletaan siirrellä sopimuskausien vaihtuessa lippujen hintoihin.

Paikallisliikenteessä tehtyjen matkojen määrä Hämeenlinnan seudulla on kunnioitettava.

Vuonna 2019 matkoja oli 1,5 miljoonaa. Ensimmäisenä korona-vuotena matkamäärä väheni 400 000 matkalla. Nyt bussit alkavat taas täyttyä. Julkinen kuntatuki paikallis- ja seutuliikenteeseen on Hämeenlinnassa ja seutukunnalla asukasta kohden 32 euroa vuodessa.

Hämeenlinna ei ole halvimmasta päästä

Hämeenlinna ei ole paikallisliikenteessä halvimmasta päästä. Opiskelijatkin saivat edullisemman opiskelijalipun busseihin vasta muutama vuosi sitten. Hämeenlinna ei se ole myöskään avokätinen seniori-lippujen tarjoamisessa.

Hämeenlinnassa täysinpalvelleen on täytettävä 70 vuotta saadakseen päiväsaikaan halvemman matkan lastenlipun hinnalla. Useimmissa kaupungeissa seniori-kortin saa 65 vuoden ikään ehtinyt.

Tampereella seniorimatka maksaa 1,16 euroa kello 9–14. Nysseä odottavat tamperelaiset saavat alennuksensa 65-vuotiaina. Turussakin seniorilipun saa 65-vuotias. Turussa matkan hinta on 1,70 yöaikaan asti – keskipäivällä seniori matkustaa 1,45 eurolla.

Edellytetään luovaa ajattelua

Sentin ja euron venyttämistä ja avarakatseisuutta julkinen paikallisliikenne vaatii kuntien talousvastaavilta ja kuntapäättäjiltä. Luovaa ajattelua joukkoliikenteen kehittäminen edellyttää myös bussiyhtiöiltä: hybridi-, kaasu- ja sähköbussit antavat ilmastoratkaisuna hyvä suunnan.

Toivottavasti kallistunut energia palaa silti jokseenkin uudelle normaalin tasolle, eikä bussimatkojen hintoja tarvitse nostaa kovin paljon. Eikä bussien uusimisesta tinkiä myöskään.

Senioreille tarvitaan alennuslippu koko päiväksi

Alennuslippuja busseihin on tarjolla muun muassa koululaisille, opiskelijoille ja eläkeläisille. Toistuvat rokotukset, terveydenhoidossa käynnit ja harrastukset ajoittuvat usein halpamatkaa havittelevalle seniorille muuhun kuin päiväsaikaan.

Vastaanottoajan terveyspalveluihin saattaa saada aamuksi tai myöhäiseen iltapäivään. Hämeenlinnassa tulisikin mielestäni harkita senioreille alennusta koko päiväksi – bussimatkaa lastenlipun hinnalla.

Kari Mustonen

free-lance toimittaja

Hämeenlinna