Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Paukut pantava nyt pääradan kehittämiseen – Edunvalvonta ei saa uinua

Suomi-radan esiselvitykset jättävät Hämeenlinnan ja koko Kanta-Hämeen nuolemaan näppejään.

Käytännössä nykyisestä pääradasta tulisi kakkosrata, jossa kulkisivat hitaat junat ja rahtiliikenne. Nopeat junat sen sijaan kulkisivat Rengon ja Lopen metsien läpi uudella oikoradalla.

Suomi-radan hankeyhtiön mukaan lisäraiteiden sovittaminen pääradan yhteyteen olisi hankalaa, vaikeuttaisi maankäyttöä ja häiritsisi vuosia junaliikennettä.

Oikoradalla parannettaisiin Tampereen tilannetta Kanta-Hämeen kustannuksella. Tätä eivät kuitenkaan Tampereellakaan kaikki kannata, esimerkiki sikäläinen Kauppakamari, joka tuoreimmassa lehdessään nostaa esille Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahosen. Hän toimi viime kevääseen asti Kanta-Hämeen maakuntajohtajana.

Ahonen arvioi Pirkanmaan edunvalvontaa: “Se on vaikuttavan systemaattista, tekee mieli sanoa jopa erityistä ja poikkeuksellista.”

Harmillista vain, että Ahonen hoksasi tämän nyt. Olisi ollut jo vuosia aikaa ottaa mallia Tampereesta ja sen kyvystä olla päättävissä pöydissä.

Tämä näkyy nyt muun muassa oikoradan esiselvityksessä. Pirkanmaa on onnistunut lobbauksessaan.

Oikoradan juna meni ohi. Ilmeisesti Suomi-rata-hankeyhtiön kantahämäläiset Hämeenlinna, Riihimäki ja Janakkala nyt eroavat yhtiöstä, koska oikorata ohittaa Hämeenlinnan.

Kantahämäläiset väläyttelivät jossain vaiheessa vaikeuttavansa oikoradan rakentamista maakuntakaavallaan. Valtio voi kuitenkin pakottaa radan kaavaan, eikä kiusanteko ole muutenkaan tarpeellista.

Päärata on jo olemassa, ja nyt kantahämäläisten edunvalvojien paukut on pantava tiukasti pääradan kehittämiseen. Lusikka pitää ottaa Kanta-Hämeessä kauniiseen käteen ja tehdä kunnon strategia siihen, että olemme puhumassa pääradan puolesta jatkuvasti, periksi antamatta. Uinumiseen ei ole varaa.

Innokas puhuja ja kirjailija Osmo Soininvaara puhuu mielellään nauhakaupungeista. Niihin hän Hämeenlinnankin lukee. Soininvaara näkee nauhamaisuuden Hämeenlinnan vahvuutena jo nyt ja tulevaisuudessa.

Nauhakaupungilla tarkoitetaan sitä, että matkan varrella on paljon pieniä asemia, joilta hypätä lähijunan kyytiin. Kunhan vain lähijuniakin kehitettäisiin niin, että niissä pystyisi työskentelemään, muistaa Soininvaara sanoa.

Oikoradan rakentamisesta päätetään vuosikymmenen lopulla. Päärata meillä on jo. Sen ei pidä antaa ruostua.