Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 23.10.2022 Metsäradasta tuli liian iso poliittinen riski ­– Nyt onkin aikaa kääntää ratasuunnittelu metsästä pääradalle

Kanta-Häme sai torstaina hyviä ratauutisia.

Suomi-rata Oy lykkää Suomi-radan ratalinjausta ensi vuoteen. Ratayhtiön mukaan lisäselvityksiä on tarpeen teettää ja valtiokin kannustaa kuntia käymään keskustelua asiasta. Se tarkoittaa myös sitä, että Hämeenlinna, Janakkala ja Riihimäki pysyvät edelleen Suomi-radan osakkaina, eivätkä ole tässä vaiheessa eroamassa yhtiöstä.

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen esitti myös torstaisessa osakaskokouksessa vaatimuksen, että kaupungin jatko hankeyhtiössä edellyttää "pääratavaihtoehdon yhdenvertaisempaa selvittämistä". Yllättäen myös Tampere halusi lisäselvityksiä.

Suomi-rata yhtiössä Hämeenlinna, Janakkala ja Riihimäki eivät ole saaneet ääntänsä tarpeeksi kuuluviin ennen raportin julkaisemista. Sen jälkeen ärhäkästä kannanottoa on kyllä pukannut.

Seuraava hallitus tekemään suunnanmuutos koko ratasuunnittelussa.

Onneksi sentään kevään eduskuntavaalit ovat lähellä ja se selkeästi vaikutti Suomi-radan osakaskokouksen tulokseen. Se säästi myös kantahämäläisten kasvot. Selvityksiä jatketaan, koska poliittiisesti riskit ovat aivan liian isot.

Demareille olisi ollut liian iso riski alkaa paukuttaa tunnin junaa Tampere–Helsinki-välille. Sitä se olisi ollut myös hallituksessa kituuttelevalle ja ennätyksellisen alhaisissa kannatusluvuissa olevalle keskustalle.

Oli kyse sitten Kanta-Hämeen erävoitosta tai aikalisästä, nyt paukut on pantava vaikuttamistyöhön.

Kanta-Hämeessä ollaan hyvin yksimielisesti pääradan peruskorjauksen kannalla. Tästä vallitsee myös varsin harvinainen yksimielisyys Lahden kanssa. Kauppakamarit Hämeessä, Riihimäki-Hyvinkäällä ja Tampereella ovat myös pääratavaihtoehdon kannalla.

Seuraava hallitus pitää saada tekemään suunnanmuutos koko ratasuunnittelussa. Siinä on työmaata kerrakseen.

Lopulta rata-asia on kiinni politiikasta. Kevään eduskuntavaalien tuloksella on siis merkitystä, millaiseksi ratalinjauskysymys muuttuu. Jos kokoomus ja perussuomalaiset ovat seuraavassa hallituksessa, voi heidänkin olla vaikea lähteä kannattamaan vain Tamperetta ja Helsinkiä hyödyttävää, erittäin kallista metsärataa.

Kanta-Hämeen kannalta olisi parasta, että pääratavaihtoehto olisi vahvasti mukana selvityksissä ja sen puolesta tehtäisiin jatkuvasti töitä. Tähän työhön pitää saada vahvasti mukaan kaikki pääradan varren kaupungit ja kunnat.