Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Autoilijan selkänahasta revittäisiin taas

Suomen ilmastopaneeli muistuttaa kylmäävästi, ettei ilmastonmuutos odota. Sitä on torjuttava jatkuvasti, vaikka erilaiset kriisit jylläävätkin – nekin ihmistoiminnan lyhytnäköisestä typeryydestä johtuvia.

Ilmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen kansallisen päästökaupan käyttöönottoa, jos muut toimet eivät riitä liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi, voitaisiin kansallinen päästökauppa tarvittaessa valmistella "perälaudaksi", joka varmistaisi tavoitteiden toteutumista.

Tuo on jargonia, jonka merkitys avautuu, kun siirrytään kustannusvaikutukseen. Se olisi 34 senttiä lisää polttoaineiden litrahintaan.

Ilmastopaneelin ajoitus ei olisi voinut huonompi olla. Juuri nyt ei puhdasoppisin ekohippikään halua kuulla hinnankorotusautomaateista, ei, vaikka perusteluna onkin vakuuttelu, että päästökauppa "on tehokas ja varma keino päästövähennysten aikaansaamiseksi". Onko se edes sitä?

Jäisikö perälauta perälaudaksi? Tuskin, koska hyvin valmistellulla autoilijoiden rahastuskeinolla on vahva taipumus toteutua.

Tulipalon hetkellä on sammutettava pahimmat roihut ja käytävä vasta sen jälkeen kytevien pesäkkeiden kimppuun.

Eletään poikkeuksellisia aikoja. Ei paljon Pohjan perukoilla lohduta, ettemme ole kallistuneine sähkölaskuinemme yksin.

Kaikki maksaa entistä enemmän. Rahaa on silti rajallinen määrä. Asioita on pystyttävä asettamaan tärkeysjärjestykseen niin lyhyellä kuin pidemmälläkin tähtäimellä.

Tulevan talven säälläkin on akuuttia merkitystä, mutta siihen nähden vaikutuksiltaan aivan omissa sfääreissään on globaali ilmastonmuutos.

Jos Suomi ja suomalaiset haluavat kulkea Sanna Marinin (sd.) ilmastohallituksen tietä, niin tarvitaan tehostettuja toimia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Päätökset ovat kansanvallan vallitessa poliittisia. Päättäjillä, tulevalla eduskunnalla ja vaalien jälkeen muodostettavalla hallituksella on oltava kansalta saadun mandaatin lisäksi sekä viisaus että paras asiantuntijatieto.

Valtioneuvoston nimittämä ilmastopaneeli on asiantuntijaelin, jonka lausunnoilla on vähintäänkin poliittinen ohjausvaikutus.

Suomi on sitoutunut olemaan päästövähennysten täyden kympin mallioppilas. Riittäisikö hyvä keskitaso tai kiitettävä plus?

Tieliikenne on sähköistynyt yllättävänkin ripeästi. Autoilijatkin haluavat vähentää päästöjään, eivätkä vain täyssähköautoilijat. Olennaisin kannustin on se, jos ilmaston lisäksi kiittää myös maksukortin saldo. Nykyinen kustannuskehitys ei anna sellaisia toiveita.