Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Vesi- ja ruokahuollolle kyllä, metsädalle EI – Lopen perunakin jäisi ratapenkan alle – Rata voisi olla tihutöiden kohde

Suomi-rata oy:n taholta on todettu ratalinjausvalinnan siirtyvän seuraavalle vaalikaudelle. Päätös on järkevä vähemmän järkevässä asiassa.

Yhtiölle ilmeisesti mieluisin läntisin linjausvaihtoehto kulkisi nykyisen pääradan länsipuolella uudessa maastokäytävässä (HäSa 1.10.). Se pirstoisi kyliä, metsiä ja peltoja sekä luonnonolosuhteiltaan vaihtelevia kallio-, suo- ja järvialueita. Se tekisi eräistä maatiloista elinkelvottomia jättäen osan ulkorakennuksista ja karjan radan taa.

Tämä vaihtoehto on ristitty "Metsäradaksi". Se tuhoaisi täysin rakentamatonta maastoa. Isku kohdistuisi pahimmin Lopen, Rengon, Hattulan ja Kalvolan alueille vanhaa pitäjäjakoa noudattaen.

"Lopen peruna" jäisi ratapenkan alle

Monien maatilojen viljan, perunan, maidon ja rehun tuotanto vaikeutuisi tai loppuisi kokonaan. "Lopen peruna" jäisi elämään kansanperinteeseen hävittyään elintilansa ratapenkan alle.

Suomi-rata oy:n mukaan (HäSa 22.10.) ratalinjausten selvityksissä ei ollut vikaa. Kuitenkin on kysyttävä, onko 65 metriä leveältä maastokäytävältä ja sen ympäristöstä tehty siirros- ja ruhjevyöhykekartoitus. Se on tunneliosuuksissa ja maaston ruhjepainanteissa keskeistä.

Moniin ruhjeisiin liittyy vanhoja rapautumia. Ruhjeet ovat rakoilleita. Osa rakojen täytemineraaleista on paisuvia. Kohteita on lujitettava, mikä maksaa. Muutoin rata voi notkahtaa ja luotijuna syöksyä Kadonneensuohon kadoten sinne.

Vastaukseksi ei riitä, että on tehty: kuka ja milloin? Soiden ja järvien hydrogeologiset olosuhteet ratalinjalla muuttuisivat. Mitä siitä seuraisi? Miten pohjaveden varantoalueet suojellaan? Ne ovat samalla luontoarvoltaan merkittäviä harjuja ja lajittuneita reunamuodostumia kuten reunadeltoja.

Missä on arvio hankkeseen kohdistuvista uhista?

Metsäradan suunnittelu ja rakentaminen vie vuosia. Mikä on Suomi-rata oy:n arvio hankkeeseen eri vaiheissa kohdistuvista uhista?

Tihutöistä kiinnostuneet tahot voisivat jo rakennusvaiheissa kätkeä rata- ja siltapenkereisiin räjähteitä. Ne olisivat joko aikasytytyksellä varustettuja tai ne aktivoitaisiin tarpeen tullen drooneilla eli vakoilulennokeilla. Valtiollinen toimija siihen kyllä pystyisi.

Suomi ei ole kansantarujen lintukoto eikä sellaiseksi jää. Norjassa epäillään droonilennoilla testattavan maan valmiutta tai toimijoiden pyrkimyksenä on levottomuuden aiheuttaminen väestössä. Meillä saattavat lentojen kohteina olla huoltovarmuuden kannalta tärkeät kohteet, kuten sähkö- ja vesilaitokset, muuntajat ja sähköverkot sekä Sköldvikin öljynjalostamo liikenneinfrastruktuuria unohtamatta.

Suomi tuhoamassa viljelysmaita, kun nälkäkatastrofi uhkaa useita maita?

On edesvastuutonta tuhota viljelysmaata nälkäkatastrofin uhatessa useita maita. Miten käy ensi kevään kylvöjen Ukrainassa, maassa, joka on ruokkinut viljallaan, maissillaan ja auringonkukkaöljyllään Pohjois-Afrikkaa ja Lähi-itää?

Suurnopeusradan 32 minuutin hyödyn syövät junien myöhästely, junien ja radan rikkoutuminen, pommiuhat, todelliset tai pilalla tehdyt, hirvien jääminen luotijunan ruhjomiksi sekä matkustajakato. Sabotaasia peläten turvaudutaan perinteisiin kulkuneuvoihin. Junayhteydestä tulee liian kallis. Miljoonia matkustajia ei siihen vuosittain löydy.

Sanasto: Ruhje on kallioperän heikkousvyöhyke ja Metsärata on pahanlaatuinen sellainen.

Lintukoto on tarunomainen onnenmaa, jonne muuttolintujen uskotaan talveksi lentävän.

Aatto Ratia

reservin luutnantti

Janakkala