Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Finnairin on muutettava kurssiaan – Oma lentoyhtiö syrjäisessä Suomessa on kansallinen ja valtiollinen kysymys

Finnair oli juuri selviämässä koronapandemian tuomasta taloudellisesta katastrofista, kun vastaan nousi uusi seinä: ilmatie Aasiaan lyhintä reittiä Venäjän yli on tukossa.

Yhtiön viimeksi käymät muutosneuvottelut päättyivät maanantaina. Yhtiö vähentää 90 työpaikkaa Suomessa ja 57 ulkomailla johto-, päällikkö- ja asiantuntijatehtävistä, mikä on vain osa siitä mitä tuleman pitää.

Viikonloppuna Finnairin työntekijät järjestivät Helsinki-Vantaalla mielenilmauksen tulossa olevia laajempia irtisanomisia vastaan. Finnair joutui perumaan lentojaan ulosmarssin vuoksi.

Yhtiö on laajentamassa matkustamopalveluidensa ulkoistamista, mikä vaarantaa 450 työpaikkaa. Työntekijäpuoli vastustaa "Finnairin henkilöstöpolitiikkaa, huonoa johtamista ja työntekijöiden irtisanomisilla uhkailua".

Lentoyhtiöt ovat kriisissä ja seuraukset kaatuvat valitettavan vääjäämättä työntekijöiden niskaan. Finnairilla on noin 5 300 työntekijää Suomessa ja ulkomailla.

Matkustamohenkilöstön ulkoistukset ovat kuuma peruna ja samalla Finnairille erityinen imagohaitta. Edellisellä kerralla vuonna 2014 yhtiön suunnitellessa vastaavia supistuksia ne vältettiin, kun päästiin sopuun muista vuosittaisista säästöistä.

Sinivalkoisilla siivillä on yhä useammin matkustajia palvelemassa aivan muita kuin suomalaisia työntekijöitä. Se on kuitenkin murheista pienin, kun kysymys alkaa olla yhtiön olemassaolosta.

Finnairin kurssin on muututtava, jos Suomessa halutaan vielä pitää yllä omaa kansallista lentoyhtiötä. Sen olemassaolo on kansallinen ja valtiollinen kysymys syrjäisessä Suomessa.

Yhtiö puhuu "maantieteellisesti tasapainoisemmasta verkostosta", mikä tarkoittaa suuntaamista länteen ja etelään. Moni muukin teki saman virheen: laski Venäjän varaan. Finnairille ajoitus vain oli jopa harvinaisen onneton.

Koronapandemia matkustusrajoituksineen oli syössyt valmiiksi koko kansainvälisen lentoliikenteen rauhanaikaisen historiansa pahimpaan kurimukseen.

Finnair on räpiköinyt muiden mukana: vuonna 2020 matkustajamäärä romahti vuoden 1985 tasolle 3,5 miljoonaan, kun vuonna 2019 ihmisiä lennätettiin ennätykselliset 14,7 miljoonaa. Tappiota kertyi lähes 600 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 tappio oli 470 miljoonaa ja kuluvan vuoden tammi-syyskuussa noin 182 miljoonaa...

Ilmailualalla odotettiin pandemian päättymistä kuin kuuta nousevaa. Nyt kun se alkaa olla ohi, Finnairin on vaihdettava lennosta strategiaansa Ukrainan sodan takia. Rauha olisi maailman paras uutinen Finnairillekin.