Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Diesel-vetureilla maamme rahtiraiteita pitkin täältä ikuisuuteen? – Siirtyminen vetyyn on tulevaisuutta raideliikenteessäkin

Vetytalous ja vihreä siirtymä ovat kuumimpia ja kehittyvimpiä puheenaiheita teknologia- ja teollisuuspolitiikassa niin EU:ssa, Yhdysvalloissa kuin globaalisesti.

Yleisesti halutaan päästä hiilineutraaleiksi nopeimmillaan viidessätoista vuodessa ja hitaamminkin noin vuoteen 2050 mennessä. Autoteollisuus on siirtymässä sähköautoihin odotettuakin nopeammin. Lentoliikennekin pyrkii hiilineutraaliksi varsin nopeasti. Vaan kuinka on rautateillä?

Olen lueskellut uutisia ja selvityksiä vetytaloudesta ja vihreästä siirtymästä. Luin, että raideliikenteen kalustoa operoiva VR Group (2022) on vaihtamassa vanhoja, savuttavia diesel-vetureitaan uudempiin diesel-vetureihin.

Dieselvetureille kaavaillaan jatkokautta

VR Groupin hankinnassa olevilla uusilla dieselvetureilla matkaa taitettaisiin vuosiin 2070–2090. Sellainen dieselin jatkokausi sopii mielestäni huonosti kansallisiin ja kansainvälisiin ilmastotavoitteisiin. Laivaliikennekin on jo siirtymässä muun muassa LNG-kaasuun, ja pian myös vetyyn.

VR Group on perustellut dieselveturien valintaansa muun muassa siten, että ne soveltuvat parhaiten Suomen olosuhteisiin. Selvitetty on myös sähkö- ja vetyveturien käyttöä Suomessa.

Suomen kanssa samoilla leveysasteilla Ruotsi ja Kanada ovat puolestaan hankkimassa vedylläkin toimivia vetureita. Vedyn jakeluverkostojen toteuttamista aloitellaan nyt niin Ruotsissa, Suomessa kuten Kanadassakin. Norjassa vedyn jakelua on ollut jo viitisentoista vuotta. Ilmasto maissa on jokseenkin sama.

Dieselillä ajellaan päivin ja öin ratapihoilla

Hämeenlinnassa on maristu vuosia, että ratapihalla ajelevat ja koneitaan lämpimikseen käyttävät dieselveturit häiritsevät lähiasukkaita. Ratapihan molemmille puolille asukkaita on tullut lisää, kun uusia kerrostaloja on tehty aseman tuntumaan.

Uudet dieselveturit ovat tietysti vähemmän savuttavia, niiden nopeus ja hiilijalanjälki eivät ole kuitenkaan sähköveturien eikä vetyveturien veroinen.

VR Groupille liikenteeseen tuleva uusi dieselveturi, Dr19 on espanjalainen voimakone, joka ajaa maksimissaan 120 kilometriä tunnissa. Sähköraiteilla liikkuessaankaan nopeus ei ole suurempi. Liikenteen jarru ja tulppa se on sähköistetyillä raiteillakin lasteja vetäessään.

Ensimmäisen polven vetyveturit pääsevät jo nyt 140 kilometrin tuntivauhtiin, sähköveturit tietysti sitäkin suurempiin nopeuksiin. Tankkauksen vety-veturi tarvitsee 1 000 kilometrin välein, esimerkiksi Helsingistä Pohjoiseen ajettaessa sillä on merkitystä.

Siirtymä raiteilla ja maanteillä vetyyn

Hiilineutraalia, saasteetonta liikkumista voi tehdä ilman kallista kaikkien rataosuuksien sähköistämistäkin. Niin ajatellaan Ruotsissa, Kanadassa ja Saksassa.

Maamme rataverkosta suuri osa on sähköistämätöntä, jolla junaliikenne kulkee nykyään diesel-vetoisesti. Vety-siirtymän edut raiteilla vaikuttavat tulevaisuudelta.

Raskaan kumipyöräliikenteen käyttövoimakaksikin ja dieselin korvaavaksi vedyn sanotaan tekevän tuloa. On kiinnostavaa nähdä, mihin kaikkeen vety taipuu ja missä sitä valmistetaan.

Suomessa valmistellaan siirtymää vetytalouteen. Kanta-Hämeen lähin suuri vetytuotannon keskus on tulossa Lahteen. Vedyn jakeluverkostolla ja vetyrekoilla voisi olla Kanta-Hämeessäkin pelipaikka.

Suomen tulevan hallituksen ja eduskunnan odotan ottavan vetytalouden tehtävälistoilleen, siellä se on ollut jo nytkin. Eduskuntavaalienkin alla siitä voisi puhua enemmänkin mielestäni.

Kari Mustonen

YTM, free-lance journalisti

Hämeenlinna