Kaupungit ottavat nyt uusia keinoja käyttöön houkutellaakseen uusia asukkaita.
Pori nousi Suomen maineeseen Porisuhdeneuvojallaan. Muut suomalaiset kaupungit jäivät nuolemaan näppejään, sillä kiva kesäkaupunki ei enää riitä houkutuslinnuksi. Liplattava vesikin on nähty.
Nyt jokainen haluaa oman porisuhdeneuvojansa. Pitää olla huumoria, tarinaa ja liikkuvaa kuvaa. Kaupunkien viestintä- ja markkinointitiimeissä on ideoitu keinoja erottautua ja varmasti todettu, että matkiminen on imartelun korkein muoto ja otettu tavalla tai toisella mallia Porista.
Hämeenlinna lähti markkinoimaan puolitutuilla kasvoilla ja Hämeenlinna-tarinoilla muun muassa päärautatieasemalla Helsingissä. Kampanja on jatkunut jo pari vuotta. Janakkalassa luotetaan seikkailevaan Ilvekseen. Hattula taas pitää paikallispolitiikalla itsensä Suomen kartalla.
Mielikuvilla on merkitystä.
Riihimäki on ottanut aseekseen kansan tuntemat hahmot. Ja niitä kaupungissa totisesti riittää. On leijonakuningas Jukka Jalonen, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen, näyttelijä Aku Hirviniemi ja näyttelijä-käsikirjoittaja Niina Lahtinen. Tunnetuin hahmo lienee kuitenkin jo vuosia Riihimäen puolesta puhunut yrittäjä Janne Kataja.
Nyt Riihimäki onkin lanseerannut Janne Katajan sisäänheittäjäkseen. Tarkoituksena houkutella kaupunkiin uusia asukkaita. Myös tuore kaupunginjohtajakin panee itsensä likoon. Kaupungin mainosvideolla muun muassa vitsaillaan kaupunginjohtajan pituudella.
Janne Kataja ei ainoastaan esiinny kaupungin mainosvideoilla vaan hän on ottanut toimensa henkilökohtaisella tasollakin vakavasti.
Kataja jopa on kertonut panneensa hulppean omakotitalonsa myyntiin (HäSa 13.1.) ihan sen vuoksi, että houkuttelisi kaupunkiin lisää asukkaita ja helpottaisi isojen asuntojen pulaa kaupungissa.
Riihimäellä hierotaankin nyt käsiä yhteen. Mikä onkaan tämän parempaa markkinointia kuin se, että koko kansa pääsee tirkistelemään Katajan kotiin? Näin Riihimäellä voi elää ja vieläpä ihan keskustassa.
Tiettävästi asuntoa ei ole vielä myyty ja lehtihaastattelussa Kataja sanoi, ettei mielellään asuntoa myisikään, mutta yrittää nyt kerrankin tehdä rationaalisen ratkaisun. Sinkkumies ja viikonloppuisä ei tarvitse yli 300 neliötä.
Mielikuvilla on merkitystä. Niiden lisäksi sanomasta pitää löytyä myös oikeaa sisältöä.
Riihimäen kaupungin viestinnän notkeus haastaa myös muut kantahämäläiset kaupungit. Se on vain ja ainoastaan hyvä asia: oma identiteetti pitää löytää. Sanahelinä ei riitä.