Toimiva paikallinen raideliikenne parantaa tutkitusti alueiden elinvoimaa ja vetää hyvin matkustajia. Kansantaloudellisesti, aluetalouden kannalta sekä ilmastopäästöjen vähentämisen näkökulmasta lähijunat hyödyttävät kaikkia.
Esimerkiksi vuonna 2020 toteutettu lähijunapilotti Tampereen ja Nokian välillä osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Myös muiden alueiden lähijunapilottien tulokset ovat olleet rohkaisevia. Junaliikenteelle on suurta kysyntää, kunhan yhteydet ja vuorovälit ovat kunnossa.
Suomelle tarvitaan uusi visio junaliikenteen tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista. Kokeillaan rohkeasti uusia järjestämistapoja, jotka ottavat paremmin huomioon alueiden ominaispiirteet ja tarpeet.
VR:n kalustoa muidenkin käyttöön
Tarvitsemme monia toimia, jotka mahdollistavat maakuntien oman lähijunaliikenteen. Viedään VR:n kalusto omaan yhtiöönsä, jotta sitä voivat käyttää maakunnissa muutkin toimijat.
Luodaan maakunnille mahdollisuuksia järjestää junaliikennettä – nyt vain Helsingin seudun liikenteellä (HSL) ja Liikenne- ja viestintäministeriöllä on toimivalta tilata henkilöjunaliikennettä.
Tarvitsemme lisää alueellisia lähijunapilotteja. Esimerkiksi yhteysvälille Turku-Humppila-Toijala tarvitaan lisää junavuoroja ja lähijunaliikennettä.
Raidekapasiteettiin on investoitava
Perusedellytyksenä on riittävä raidekapasiteettti ja siksi Suomessa on investoitava raiteiden peruskorjaukseen ja kaksoisraiteisiin, jotta pullonkauloista ja hidasteista päästään eroon.
Riittävä raidekapasiteetti pääradalla mahdollistaa lähijuna- ja kaukojunaliikenteen sujuvan rinnakkaiselon myös lisääntyvän tavaraliikenteen kanssa. Tavoitteena on, että kaikki kaukojunat pysähtyvät jälleen Hämeenlinnassa.
Junaliikenteen kehittäminen on välttämätöntä, jotta saavutamme ilmaston kannalta kestävän liikenteen tavoitteet. Raidehankkeilla on myös positiivisia vaikutuksia työllisyyteen, ihmisten liikkumisvapauteen ja alueiden elinvoimaan. Siksi junaliikennettä on nyt kehitettävä ennakkoluulottomasti uusilla ideoilla.
Mirka Soinikoski
kansanedustaja (vihr.)
Liikenne 12 -suunnitelman ohjausryhmän jäsen
Hämeenlinna
Hanna Holopainen
kansanedustaja (vihr.)
Lappeenranta