Ahveniston moottoriradan tulevaisuus on ensi kesän jälkeen avoin. Ratayrittäjänä jo vuodesta 2005 toiminut Pertti Kurki-Suonio on ilmoittanut jo hyvissä ajoin, että hänen "työntuntinsa alkavat olla täynnä" (HäSa 19.11.2021).
Kaupungin tiedotteen mukaan tavoitteena on löytää pitkäaikainen sopimuskumppani, jolla on "osaamista, intoa ja näkemystä moottoriradan operointiin ja alueen monipuoliseen kehittämiseen".
Mikä puuttuu?
Kovakaan into ei riitä, jos uudella operaattorilla ei ole rahaa investoida moottorirataan.
Kovakaan into ei riitä, jos uudella operaattorilla ei ole rahaa investoida moottorirataan sen nykytilan ja tulevaisuuden edellyttämällä tavalla. Solmittava sopimus pitää sisällään yrittäjän 20 000 euron vuosittaisen investointivelvoitteen, mikä on tuplattu aikaisemmasta. Sitä vastoin uuden yrittäjän vuokra eli 20 000 euroa vuodessa on merkittävästi alempi kuin nykyisellä yrittäjällä.
Ratayrittäjällä pitää olla kykyä ja kokemusta, mieluiten myös rataan rahaa sijoittavia kumppaneita. Investointivelvoitteen pienehköllä summalla ei rakenneta mitään kovin kummoista. Jos uusi yrittäjä pitää kiinni vain vähimmästä, ollaan heikoilla.
Ahvenistolla tarvitaan niin varikkorakentamista kuin myös valmiutta ottaa vastaan autourheiluun tulevat sähköautot. Tarvitaan myös jatkuvasti panoksia ympäristöasioihin.
Myös luontoväkeä on kuunneltava ja kaikkia muitakin sidosryhmiä. Siinä on työtä ja pähkinää kerrakseen. Rataa koskevaa ikuista juupas–eipäs-väittelyäkin on jaksettava sietää.
Jos ja kun radan halutaan pysyvän ja paranevan ja olevan osa Hämeenlinnan matkailu- ja muutakin brändiä, siihen uppoaa myös veronmaksajien rahaa. Moottorirata ei voi olla kaupungille mikään suoranainen rahasampo. Nyt olisi hyvä aika eritellä myös rehellisesti kaupungin omien investointitarpeiden laajuus.
Talvisin moottorirata on ollut aktiivisessa maastohiihtokäytössä, mikä on perustunut Hämeenlinnan kaupungin ja paikallisten liikuntaseurojen yhteistyöhön. Sitä on ehdottomasti syytä jatkaa.
Sekin on moottoriradan asiassa jo opittua, että ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Uudeksi rataoperaattoriksi ehdittiin jo vuoden 2021 loppusyksystä ennakoida Puuilon omistajiin kuuluvaa Markku Tuomaalaa, mutta tämän mielenkiinto kääntyikin Alastaron moottoriradan puoleen. Kääntyiköhän se Hämeenlinnan kaupungin kilpailutusinnon takia.