Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Veturimiehet ajoivat työhyvinvointia lakon voimalla, kun palkkataso oli jo valmiiksi hyvä

Kaivattu junaliikenne lähti liikkeelle tänään perjantaina aamuyöstä, kun maanantaina alkanut veturikuljettajien lakko päättyi. Kansakunta selviytyi hankalasta lakosta pelättyä paremmin, muttei ongelmitta.

Vielä lähipäivinä saattaa esiintyä lakon peruina yksittäisiä peruutuksia ja korvaavia bussikuljetuksia.

Rautatiealan unioni RAU päätti viikko sitten käyttää rajua lakkoasettaan ja pysäyttää koko maan junaliikenteen, koska ei päässyt Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa sopuun kaikista työehtosopimuksen yksityiskohdista.

Kiistat keskittyivät veturinkuljettajien viikkolepoon ja työssä jaksamiseen. Työnantajapuoli aikoi työntää nämä asiat työryhmäkäsittelyyn, mikä ei RAUn edustajistoa tyydyttänyt.

Huomioitavaa on, että RAUn edustajisto tyrmäsi viikko sitten äänin 38-33 sovun vastoin omien neuvottelijoiden ja RAUn hallituksen esitystä. Se kertoo osaltaan työntekijöiden epäluottamuksesta VR:n johtoon.

Tärkeintä toki on, että sopu löytyi, vaikka vaikeimman kautta.

Ratkaisua etsittiin valtakunnansovittelijan johdolla.

Kaksivuotisen työehtosopimuksen palkankorotuksista kenkä ei puristanut, kun veturinkuljettajien palkkataso on jo valmiiksi hyvä. Palkankorotukset ovat yleisen linjan mukaiset.

Sopimus sisältää ennen kaikkea laajan hankkeen, joka tukee työhyvinvointia, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista epäsäännöllisessä vuorotyössä sekä mahdollistaa tehokkaan työvuorosuunnittelun.

Työehtosopimuksen viikkolepoa voi pidentää paikallisesti sopien. VR selvittää syksyyn mennessä TES-määräysten tehoa ulkopuolisen asiantuntijan johdolla.

Työehtosopimus luo vasta raamit. Jos RAU ei näe työssäjaksamisessa ja työhyvinvoinnissa toivomaansa kehitystä, kahden vuoden päästä raiteet ovat vielä pahemmassa solmussa.

Tärkeintä toki on, että sopu löytyi, vaikka vaikeimman kautta. Nyt taas tietää, että junat kulkevat tavalliseen tapaan ja niihin kannattaa ostaa lippuja.

Kansalaiset suhtautuivat lakko-oikeuden käyttöön ymmärtäväisesti. Ne korvaavat bussivuorot, jotka saatiin nopeasti järjestymään, olivat varsin täynnä.

Onnena on ollut se, että suomalaiset oppivat koronavuosina vuorottelemaan lähi- ja etätyön kanssa.

Veturimiesten lakko oli poikkeuksellisen laaja. Vastaavaa ei ole viime vuosikymmeninä koettu. Eikä ole tarve vastedeskään nähdä.