– En muista koska työt aloitettiin. Kauan siitä on. Tuhansia tunteja näiden kanssa on mennyt, sanoo Matti Aaltonen katsellessaan Hämeenlinnan ilmailukerhon varaston seinällä olevia puisia siipiä, peräsimiä ja siivekkeitä.
Osat kuuluvat yhdysvaltalaiseen Fly Baby tee-se-itse moottorilentokoneeseen, jonka rungon teki vuosia sitten toinen Matti, nyt jo edesmennyt Matti Könönen. Käytännöllisesti katsoen valmiit puuosat lähtivät tiistaina matkalle kohti Suomen urheiluilmailuopiston koulutusverstasta.
Aaltonen ei tunne haikeutta, vaikkei hän todennäköisesti tule näkemään kättensä töiden halkovan ilmaa.
– Hyvä, ettei mene ihan nuotiopuiksi, vaan sellaiseen paikkaan, missä kaverit saavat oppia. Sen takia mekin projekti aikoinaan otettiin, että pojat tulisivat harjoittelemaan puutöitä.
Aktiivinen toiminta jatkuu
Hämeenlinnan ilmailukerholla ei ollut edellytyksiä rakentaa itse suuritöistä konetta valmiiksi. Ultrakevyen Fly Babyn siirtoa vauhditti kerhon vuokrasopimuksen loppuminen vanhassa perunajauhotehtaassa Vanajantiellä, missä sillä on ollut huolto- ja varastotila noin kahden vuosikymmenen ajan.
– Tila on ollut historiamme paras, mutta taloudellisesti turhan vaativa, muotoilee kerhon puheenjohtaja Timo Myllykylä.
– Tämä kaupungin uusi kiinteistöyhtiö nostaa vuokria niin älyttömästi, että niistä tulee harrastajille ihan kohtuuttomia, sanoo Heikki Horma astetta suoremmin.
Purjelentokoneita täytyy talvella säilyttää melko lämpimässä, jotteivät niiden puuosat ime kosteutta. Talvikuukausina koneet huolletaan, mutta huhtikuusta lokakuuhun varastotila on ollut lähinnä kuumailmapalloilijoiden käytössä.
Ilmailukerholla ei ole vielä tietoa, minne he vievät kolme purjelentokonettaan säilöön ensi syksynä, mutta puheenjohtaja Myllykylä on varma, että uudet tilat löytyvät. Kerhon toimintaan muutto ei vaikuta.
– Aktiivisuutta riittää. Jotta voimme lentää, pitää talouden olla kunnossa. Etsimme vain edullisempaa ratkaisua varastointiin.
Samassa osoitteessa sijaitseva lennokkipaja jatkaa toimintaansa Vanajantiellä. (HäSa)