Toistakymmentä vuotta Hämeen ammattikorkeakoulun siipien suojissa toimineet muotoilun ja ohjaustoiminnan koulutusohjelmat kantavat yhä Wetterhoffin nimeä, vaikka se koetaankin nykyisin ennen kaikkea koulutuksesta puhuttaessa enemmän painolastiksi kuin hyödyksi. Kaikesta huolimatta muotoilun koulutusohjelma on ollut mukana Wetterhoff-brändin kehittämishankkeessa.
Wetterhoffista on kasvanut 120 vuodessa niin vahva brändi, ettei sitä osata yhdistää ammattikorkeakouluopetukseen vaan perinteiseen tekstiiliin. Yli 460 opiskelijan koulussa tekstiili on kuitenkin enää vain pieni osa ammatillista koulutusta.
– Olemme enemmän hamkilaisia kuin perinteisiä wetterhoffilaisia, muotoilun koulutusohjelmajohtaja Juha Laurikainen korostaa.
Vielä muotoilun koulutusohjelmaakin vähemmän wetterhoffilaisiksi tuntevat itsensä Riihimäeltä Hämeenlinnaan reilu viisi vuotta sitten muuttanut ohjaustoiminnan koulutusohjelma ja Myllymäessä toimiva tuotekehityksen ja -muotoilun koulutus.
– Me emme yleensä tuo edes esiin Wetterhoffin nimeä, sillä teemme yhteistyötä ennen muuta teollisuuden kanssa. Wetterhoff viestisi yksinkertaisesti väärin, sillä sen imago on vahvasti tekstiilissä. Me insinööreinä edustamme kovia materiaaleja ja tuotekehittelyä, tuotekehityksen ja – muotoilun koulutusohjelmajohtaja Tuija Engbom kertoo.
Samaa mieltä on myös lehtori Saija Honkala ohjaustoiminnan koulutusohjelmasta.
– Meillä tilanne on vielä vaikeampi, koska olemme uniikki koulutusohjelma. Toisissa ammattikorkeakouluissa ei ohjaustoimintaa tässä muodossa opiskella, Honkala korostaa.