– Tottakai tämä bensan hinnan nousu tuntuu kulutuksessa, vakuuttaa BP:n bensarekkakuski Leszek Wasilewski bronxilaisen huoltoaseman pihassa täyttässään vilkkaan aseman maanalaisia tankkeja.
Hänen mukaansa bensiiniä menee nyt jonkin verran vähemmän kuin vielä pari kuukautta sitten, vaikka kesän autoilukausi on vasta alullaan Yhdysvalloissa.
– Monet ovat varmaan panneet auton jäähylle odottamaan bensiinin hinnan palautumista vähän normaalimpiin lukemiin, Wasilewski miettii ja virnistää päälle.
Kaikki amerikkalaiset eivät kuitenkaan naura. Bensiinin keskihinta Yhdysvalloissa nousi toukokuun puolivälissä ennätykselliseen 2 dollarin gallonahintaan eli 0,45 euroon per litra.
New Yorkissa hinta oli jo 2,39 dollaria gallonalta eli 0,54 euroa litralta samaan aikaan, kun televisiokanavien uutisankkurit päivittelivät, ettei hinnannousulle ole loppua näkyvissä.
Monilla autoilevilla newyorkilaisilla tilanne on parempi kuin muualla maassa, koska New Yorkissa on oman auton käytön vaihtoehtona kattava joukkoliikennejärjestelmä. Suurimmassa osassa Yhdysvaltain kaupunkeja ja harvaanasuttuja alueita ainoa tunnettu joukkoliikennemuoto ovat keltaiset koulubussit, joihin aikuisilla ei ole asiaa. Siksi amerikkalaisten on ajettava autoillaan, maksoi mitä maksoi.
– Minusta tuntuu, että kohta rahaa ei jää lainkaan elämiseen, valitti autoaan tankkaava John Richardson manhattanilaisella Exxonin asemalla.
Hänen mukaansa bensiinikulut vievät häneltä jo parisataa dollaria kuukaudessa kun aikaisemmin riitti alle satanen.
– Minä olen kuitenkin riippuvainen autostani joten ei kai tälle mitään voi.
Hybrideille markkinarako
Bensiinin hinnan nousu ennätyslukemiin on jo heijastunut maan autokauppaan. Isojen ja raskaiden kaupunkimaasturien kysyntä on kääntynyt selvään laskuun vaikka kolme jättiläsitä, Ford, GM ja DaimlerChrysler ovat parhaansa mukaan yrittäneet öljytä autokauppaa mittavilla alennuksilla ja luottokelpoisimmille asiakkaille tarjottavilla nollakorkoisilla autolainoilla.
Tällä hetkellä autonvalmistajien halleissa ja pihoilla seisoo kuitenkin jo yli sadan päivän myymätön varasto vaikka amerikkalaisen autoteollisuuden vuosikautunen nyrkkisääntö on ollut pitää varastotaso 60 päivän myynnin suuruisena.
Jopa GM:n erikoisuutta, alunperin sotilaskäyttöön tarkoitettua Hummer-maastoautoa myydään nyt erikoistarjouksissa. Vielä vuosi sitten halukkaat jonottivat kuukausia parhaimmillaan 110 000 dollaria maksavaa teräksistä statussymbolia.
17 miljoonaa autoa
Vaikka Yhdysvalloissa ennakoidaan, että tänäkin vuonna myydään noin seitsemäntoista miljoonaa autoa, asiakkaiden kiinnostus on selvästi kääntynyt pienempiin ja vähemmän janoisiin kulkupeleihin.
Voittajia tässä markkinaosuuskilpailussa ovat nyt sellaiset autot kuin Hondan CRV, General Motorsin Saturn Vue tai Toyotan RAV4. Ne kaikki näyttävät suurin piirtein samanlaisilta kuin isommat SUV (sport utility vehicle) -autot, mutta käytännössä näiden autojen rakenne on suunniteltu selvästi varsinaisia kaupunkimaastureita keveämmiksi. Lisäksi markkinat ja autovalmistajat on yllättänyt lähes olemattomasta päätään nostanut hybridiautojen kysyntä.
Esimerkiksi Toyotan Prius-hybridiä odottaa tällä hetkellä jo 20.000 tilaajaa ja yhtiö on arvioinut vuoden kokonaismyynnin nousevan jo 50.000 hybridiin.
Autokaupan analyytikoiden mukaan osasyynä hybridien kasvavaan kysyntään nousseen polttoaineen hinnan lisäksi se, että ne alkavat vähitellen näyttää ja tuntua oikeilta autoilta.
Muun muassa Ford on syksyllä saamassa myyntiin ensimmäisen täysimittaisen hybridi-SUV:n. Yhtiön mukaan autosta on jo kymmeniä tuhansia ennakkotilauksia.
Mika Horelli