Hausjärven jätekuljetusten ongelmat alkavat jo vähentyä.
– Joitain tyhjentämättömistä astioista tulee vielä, mutta ajoreitit alkavat jo olla pääasiassa kunnossa, kertoo palvelukoordinaattori Krista Palonen Kiertokapulasta.
Hausjärven tekninen johtaja Paavo Vuori ja ympäristösihteeri Lotta Kölli saavat vielä hajasoittoja.
Soittajat arvostelevat pääasiassa reippaasti kohonneita jäteasioiden tyhjennysmaksuja ja jatkuvasti tukossa ollutta Kiertokapulan puhelinvaihdetta.
Yrittäjä vaihtui
Tilanne syntyi, kun kunta siirsi jätehuollon yrittäjän kilpailuttamisen Kiertokapulalle ja jätekuljetusyritys vaihtui.
Kunta päätyi siirtämään jätehuollon järjestämisen Kiertokapulalle säästösyistä. Paavo Vuori toteaa, että kilpailuttaminen olisi kuulunut teknisen johtajan tehtäviin, eikä tehtävään riitä aikaa.
– Hinnat ovat nousseet, mutta tilanne juontuu jo pitemmältä ajalta, koska edellinen korotus oli tehty vuonna 2009, Paavo Vuori selittää.
Edellisenkin yrittäjän eli Hausjärven jätehuollon taksoja nostettiin jo 10 prosenttia keväällä ennen sopimuskauden päättymistä. Yrittäjä ei osallistunut Kiertokapulan järjestämään tarjouskilpailuun.
EnviroNet Oy (HTF Network Oy) valittiin yritykseksi, joka tyhjentää Hausjärven jäteastiat ajamalla yhtä autoa kahdessa vuorossa.
Mökkiläisiä vapaamatkustajina
– Muutostilanne paljasti, että kunnassa oli vielä kiinteistöjä, joilla ei ollut lainkaan jätehuoltosopimusta eikä jäteastiaa, kertoo palvelukoordinaattori Krista Palonen.
Erityisesti osalla kesämökeistä on vuosikaudet lomailtu ilman jäteastiaa ja tyhjennyssopimusta.
Kiertokapulaa Hausjärven tilanne ei yllättänyt, sillä yhtiö törmäsi vastaavaan villiin tilanteeseen jo aiemmin Mäntsälässä.
Osa talouksista on perinteisesti katsonut, että vähäisistä syntyvistä jätteistä pääsee eroon polttamalla ja muilla keinoin ilman järjestettyyn jätteiden keräilyyn liittymistä.
Ajoreitit hakusessa
Kun Hausjärven kuknta siirsi jätekuljetusten järjestämisen ja yrittäjän kilpailuttamisen Kiertokapulan hoidettavaksi, asiakasrekisteri osoittautui puutteelliseksi.
Puutteelliset tiedot johtuivat siitä, että kunnalla oli tieto vain jätehuollon piirissä olevista asiakkaista, eikä varsinaisia tyhjennystietoja saatu.
Osa kiinteistöistä ei ollut lainkaan jäterekisterissä.
– Tietoa lähdettiin tarkistamaan kirjeitse, Krista Palonen kertoo.
Kiertokapula lähetti talouksille kolme eri kirjettä kirjeen jätteidenkuljetuksen muutoksista.
Ensimmäisessä ilmoitettiin tulevasta muutoksesta ja toisessa kirjeessä ilmoitettiin tyhjennysajat ja -välit ja pyydettiin korjaamaan virheelliset tiedot.
Kolmannessa kirjeessä ilmoitettiin kunkin kiinteistön jäteastian ensimmäinen tyhjennyspäivä.
Tyhjennys ei pelannut
Vajavaiset rekisteritiedot johtivat sotkutilanteeseen. Osa kirjeistä lähti jopa viisi vuotta aiemmin kunnasta pois muuttaneille. Osa kirjeistä palautui lähettäjälle, koska vastaanottajasta ei ollut tietoa ja osa sopimuksitta olleista kiinteistöistä jäi ilman kirjettä.
Jäteastiat ehtivät joillakin kiinteistöillä seisoa reippaasti toista kuukautta tyhjentämättä, kun kuljetusyrityksellä ei ollut tietoa asiakkaasta tai tyhjennysvälistä.
– Olemme kesän aikana pystyneet jäljittämään kiinteistöt ja solmimaan sopimukset. Nyt soittojen määrä on jo vähentynyt, mutta asiakastietoihin tulee pieniä korjauksia edelleen, kertoo Krista Palonen. (HäS)