Hämeenlinnalainen Kamux avaa ensimmäisen Saksan automyymälänsä joulukuussa. Hampurin liikkeelle on jo tilat ja henkilökuntaa parhaillaan palkataan töihin.
– Ensi vuonna perustamme Saksaan yksi tai kaksi uutta liikettä. Yhden liikkeen kokemuksilla ei voida tehdä päätöksiä toimintamallista maassa, Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski sanoo.
Samaan aikaan kun Kamux aloittaa toimintansa Euroopan suurimmilla automarkkinoilla, se kasvaa edelleen vauhdilla Suomessa ja Ruotsissa. Yrityksen liikevaihto harppaa tänä vuonna noin 40 prosenttia, noin 300 miljoonaan euroon.
– Käynnistämme toiminnan Saksassa 13 työntekijällä. Kun aloitamme uudessa maassa liiketoiminnan, tarvitsemme sinne esimerkiksi oman taloushallinnon ja oston, Kalliokoski kertoo.
Kamux aloitti liiketoiminnan Ruotsissa toissa vuonna. Yrityksellä on nyt maassa kahdeksan myymälää, joiden liikevaihto nousee tänä vuonna lähes 50 miljoonaan euroon. Nopea kasvu ja kansainvälistyminen ovat vaatineet Kamuxia myös kasvattamaan pääkonttoriaan. Yhtiö on palkannut lyhyessä ajassa Hämeenlinnaan muun muassa viestintä- ja markkinointijohtajan, controllerin, henkilöstöjohtajan ja digitaalisista järjestelmistä vastaavan (Head of Digital).
– On pakko palkata hartioita lisää, jotta tulevaisuuden kasvu ei vaarannu. Vuoden vaihteessa meillä on noin 20 työntekijää pääkonttorissa.
– Olemme joutuneet ottamaan omaan käyttöömme myös vuokralaisten tilat kiinteistöstä. Kamux rakennutti Hämeenlinnan Tiiriöön oman 2 500 neliön kiinteistön, johon siirtyi yhtiön pääkonttori ja Hämeenlinnan automyymälä. Tilat otettiin käyttöön viime vuoden tammikuussa.
– Myyntimme kasvoi Hämeenlinnassa puolella, kun muutimme uusiin tiloihin. Suomen myynti kasvaa 30 prosenttia.
Kamuxin toimintaperiaatteena on, että se harjoittaa liiketoimintaa hyvin matalalla organisaatiolla. Se vain ostaa ja myy vaihtoautoja nopealla kierrolla. Tehokkuus näkyy hinnoissa. Kalliokoski vakuuttaa, että vahvan pääkonttorin rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen Saksassa eivät merkittävästi syö kannattavuutta.
Saksan toiminnan aloittaminen Hampurista on tarkkaan harkittua.
– Hampurin alueella asuu 2,5 miljoonaa asukasta. Se on lähellä Suomea, kahden tunnin lentomatkan päässä. Kulttuuri siellä on paljon lähempänä Suomea kuin esimerkiksi Etelä-Saksassa.
Saksassa automarkkinat ovat valtavat. Pelkästään Hampurissa markkinat ovat yhtä suuret kuin koko Suomessa.
– Hampurista 50 kilometrin säteellä on myynnissä 47 000 vaihtoautoa.
Kalliokoski uskoo, että Kamuxin konsepti toimii myös Saksassa.
– Konsepti voi olla 80 prosenttisesti samanlainen eri maissa. Viidennes konseptista on sovitettava paikallisiin oloihin. Vaikka Saksassa on suuret automarkkinat, siellä ei ole koko liittotasavallan alueella toimivia vaihtoautoketjuja. Rekisteröityjä autokauppoja on 38 000 kappaletta.
– Palvelulla kilpaileminen on helppoa, sillä tällä alalla Saksassa ei ole kovin hyvää palvelukulttuuria. Kamuxin kustannustehokas malli toimii siellä hyvin, koska saksalaiset ovat tunnetusti tarkkoja rahasta, Kalliokoski sanoo.
Kalliokoski ilmoittaa, että Kamuxilla ei ole suunnitelmia laajentumisesta uusiin maihin. – Saksassa riittää töitä. Maassa myydään käytettyjä autoja vuodessa 64 miljardilla eurolla. HäSa