Hämeenlinnalainen ratakuski Jesse Krohn juhli makeaa voittoa sunnuntaina Estorilin radalla Portugalissa. Krohn yhdessä tiimikavereidensa Andy Priaulx´n ja Henry Hassidin kanssa päästeli luokkavoittoon Euroopan Le Mans -sarjan kauden päätösosakilpailussa.
Marc VDS Racing Teamin kolmikko oli neljän tunnin kisassa ylivoimainen GTE-luokassa. Noin 550-hevosvoimaisella BMW Z4 GTE -kilpurilla ajanut tiimi kukisti haastajansa yli kierroksella. Marc VDS Racingia lujempaa menivät vain sarjan prototyyppiautot.
Krohnin tiimi menestyi hyvin myös sarjan loppupisteissä. Eri puolilla Eurooppaa ajetussa viiden osakilpailun sarjassa Marc VDS Racing ylsi toiseksi.
– Lähellä oli voittokin, sillä hävisimme Ferrarin tiimille vain neljä pistettä. Alkukauden kolme osakilpailua (Silverstone, Imola ja Itävallan Red Bull Ring) sujuivat kuitenkin alavireisesti. Meillä oli paljon ongelmia, vaikka neljännetkin sijat olivat lopulta ihan hyviä sijoituksia. Vasta Paul Ricardin radalla Ranskassa pääsimme vauhtiin ja olimme toisia, Krohn muistelee.
Krohn oli käytännössä tiiminsä ykköskuski, sillä hän sai paahtaa radoilla yli kahden tunnin ajovuoroja. Todella arvokas saavutus oli myös se, että nuori suomalainen oli lopulta nopeampi kuin tiimin platinakuski, WTCC-sarjan kolminkertainen maailmanmestari Andy Priaulx.
– Opin aika nopeasti lataamaan tasaisia kierroksia pitkilläkin ajovuoroilla. Alkukaudesta en päässyt harjoittelemaan tarpeeksi, mutta koko ajan otteeni paranivat. Kovia aika-ajovetojakaan en päässyt tykittämään, sillä sarjan sääntöjen mukaan ne ajaa aina platinakuski. Hopeakuskin urakkana on puolestaan kisan pisimmät vedot ja herrasmieskuski, eli pronssikuski, kurvailee radalla vain puolisen tuntia.
– Estorilin voitto maistui todella hyvältä, sillä en ollut aiemmin ajanut siellä. Jouduimme lähtemään kaiken lisäksi 30 auton letkan viimeisestä ruudusta, nauraa Krohn.
Jesse Krohnilla on riittänyt ajettavaa tällä kaudella. Hän on nimittäin osallistunut myös Saksassa Nürburgringin pitkällä radalla ajettavaan VLN-sarjaan. Krohnin tiimi ajaa tässä sarjassa BMW:n Z4 GT3 -autolla.
– VLN-sarjassa olen ajanut Euroopan Le Mans -sarjan lomassa. Tiimimme on voittanut yhden osakilpailun kokonaiskisan ja yltänyt kolme kertaa palkintopallille, joista kaksi kertaa luokan ykkösinä. Olemme ajaneet aika epätasaisia kisoja, sillä porukassamme on tyttökuski, jonka ajovuorolla jäämme aika pahasti kärjen tahdista. VLN on kuitenkin aika jännittävä sarja, sillä viivalla on ollut jopa 170 autoa, Krohn kertoo.
Krohnin nimi alkaa olla jo tuttu kansainvälisissä ratapiireissä. Ensi kauden suunnitelmistaan Ahveniston moottoriradan kasvatti ei kuitenkaan vielä tiistaina osannut sanoa mitään. – Kaikki on vielä aika auki. BMW:n uusi M6 GT3-auto on tulossa radoille ja se saattaa olla uusi pelini. Olen ollut mukana jo auton testiryhmässä, Krohn sanoo. HäSa