K-ryhmän kaupat aloittavat kampanjan, jolla pyritään keräämään puoli miljoonaa euroa suomalaisille sikatilallisille. Asiakkaat voivat maksaa halutessaan joulukinkusta euron lisää ja K-ryhmä laittaa toisen euron. Rahat tilitetään suoraan sikatilallisille.
– Nyt aloitetaan laajamittainen yhteistyö suomalaisten maataloustuottajien ja MTK:n kanssa, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.
Kesko puhuu reiluuttamisesta, kun kilpailijan S-ryhmän teema on ollut ruuan hinnan halpuuttaminen.
– Maataloustuottajat ovat poikkeuksellisten haasteiden edessä, elinvoimaisuudesta on pidettävä huolta, Helander sanoo.
Hän painottaa, että laadukkaat elintarvikkeet eivät ole itsestäänselvyys.
– Maatalouden harjoittaminen kannattavasti ei ole helppoa, sitä ei voi jättää vain maatalousyrittäjien harteille, Helander sanoo.
Erityisen vaikeassa tilanteessa ovat maito- ja sikatilat. Maitotilallisten tukemiseksi on jatkossa tulossa hieman kalliimpi Pirkka-maito.
MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi kiittelee K-ryhmää siitä, että se on selvittänyt suomalaisen elintarvikeketjun tilannetta. Sianlihan hinta on romahtanut ja sadat tilat lopettavat maidon tuotannon.
– Tämä on uusi avaus Suomessa, Sahi sanoo.
MTK on arvostellut vahvasti S-ryhmän halpuuttamiskampanjaa.