Lentoaseman terminaali 2:n laajennustyöt tulevat näkymään varsinkin lentokentälle kulkemisessa. Suuri laajennus maksaa satoja miljoonia, ja sillä pyritään matkustajaliikenteen määrien kasvuun.
Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennustyöt alkavat näkyä matkustajille toden teolla ensi vuoden alusta lähtien.
Lentoasemaa hallinnoiva yhtiö Finavia aloittaa pitkään valmistellut laajennukset kaukoliikenteeseen tammikuussa 2019, ja muutokset tulevat näkymään varsinkin lentokentälle saapuville.
Alkuvuonna työmaa tulee näkymään konkreettisesti esimerkiksi siinä, että nykyinen parkkihalli 1 ja 2 poistetaan käytöstä ja puretaan. Pysäköintihalli suljetaan loppiaisen jälkeen. Finavian projektipäällikkö Tuomo Lindstedt kertoo, että ensi vaiheessa remontti alkaa näkyä pysäköintikäytäntöjen muutoksina.
Terminaali 2:n eteen tulee kuitenkin kevään aikana saattoliikennettä varten alue, jonne asiakkaat voidaan nopeasti jättää.
– Terminaalin välittömään läheisyyteen ei voi enää pysäköidä, Lindstedt kuvailee lentokentän työmaavaihetta.
Autoilijoiden käytössä ovat toistaiseksi pysäköintialueet 3, 4 ja 5. Niistä tullaan kaikista järjestämään linja-autokuljetukset terminaaleille.
Lopulta, kun laajennustyöt ovat valmiit, auton voi päästä pysäköimään remontoidun terminaalin viereen. Alueelle rakennetaan myös uusi parkkitalo.
Työmaan ajaksi Finavia on myös palkannut lisää ihmisiä opastamaan matkustajia.
Uusi liityntä kehäradalle
Lentokenttäyhtiön tavoitteena on minimoida rakennustöistä haitat, vaikka Lindstedt myöntää, että niitä on suuren työmaan valmisteluvaiheen vuoksi väistämättä tulossa.
Finavia toivookin, että alkuvuonna 2019 lentokentälle saapuvat seuraisivat yhtiön tiedotteita, varaavat lentokentälle saapumiseen aikaa ja jos mahdollista, myös etukäteen varaavat auton pysäköintipaikan.
– Ensimmäinen puoli vuotta tulee olemaan aika hurjaa muutosten aikaa, Lindstedt sanoo.
Kevään aikana lentokentän nykyinen linja-autojen lähtöalue siirtyy nykyisen terminaalialueen lounaisalueen tienoolla sijaitsevan Scandic-hotellin eteen. Myös taksiasema siirtyy rakennustöiden alta uuteen paikkaan.
Takseja koskevien lainsäädäntömuutosten vuoksi lentokenttäalueen taksiyrittäjät ovat joutuneet sopeutumaan uuteen tilanteeseen, eikä kaikki ole ollut aivan ongelmatonta. Lindstedt kertoo, että rakennusaikaisissa muutosjärjestelyissä on pyritty ottamaan taksiyrittäjien kokemukset huomioon.
Lentokentän eteen tullaan myös kaivamaan suuri monttu, josta tehdään uusi liityntä lentoaseman alueella kulkevalle kehäradalle.
Tällä hetkellä kehäradan on kuitenkin tarkoitus kulkea, kuten nytkin.
Satojen miljoonien remontti
Kaikkien Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennustöiden odotetaan olevan valmiita vuonna 2022.
Yhtiö varautuu remontilla lentoliikennemäärien kasvuun varsinkin Kaukoidän reiteille. Tavoitteena yhtiöllä on, että Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkee 30 miljoonaa matkustajaa vuonna 2030. Tällä hetkellä matkustajamäärät ovat Finavian teknisen johtajan Henri Hanssonin mukaan noin 20 miljoonassa vuosittain.
Remontissa tullaan rakentamaan uusia siltapaikkoja varsinkin laajarunkoneille sekä lisäämään kapasiteettia muun muassa sekä matkatavaran käsittelyyn että passintarkastukseen.
Finavian investointiohjelma on noin miljardin euron suuruinen, ja nyt alkava terminaali 2:n laajennus on Hanssonin mukaan kustannuksiltaan noin 400 miljoonaa euroa. Kakkosterminaalia sekä laajennetaan että alueelle rakennetaan kokonaan uusi rakennus.
Uudisrakennuksen on osaltaan suunnitellut Arkkitehtitoimisto Ala, eli sama arkkitehtitoimisto joka suunnitteli tällä viikolla avattavan Helsingin uuden keskuskirjaston Oodin. Päärakennuttaja urakassa on SRV.
Uusia suoria työpaikkoja lentokentälle tulee laajennustöiden valmistuttua noin 5 000.
Hanssonin mukaan miljardi-investointi on katettu pääomituksella, lainalla ja yhtiön omalla toiminnalla.