Kuntoutuja toimii liian usein itse viestinviejänä – Kelan ja Ilmarisen johtajat haluaisivat purkaa tiedonkulun esteitä ja nopeuttaa työhön paluuta
“Asiakas omistaa omat terveystietonsa, ja hänellä tulisi olla mahdollisuus antaa suostumus tietojen luovuttamiseen terveydenhuollon, Kelan ja työeläkelaitosten välillä oman asiansa edistämiseksi”, kirjoittavat Elli Aaltonen ja Jouko Pölönen Lännen Median puheenvuorossa.
Tapahtumia tosielämästä: sairauspäivärahaa, kuntoutustukea tai kuntoutusta hakenut asiakas saa päätöksen, nipun ohjeita tai ohjauksen hakea apua eri paikasta. Kuluu aikaa. Sitten asiakas tarttuu puhelimeen, soittaa ensimmäiseen löytämäänsä puhelinnumeroon ja esittää varovaisen kysymyksen: mitäköhän minun oikein pitäisikään seuraavaksi tehdä?