Tallinnan-tunnelin pääteasemaksi vertaillaan Helsinkiä ja Espoota – Tunneliyrittäjä perustelee, miksi Espoon ”Otakeila” olisi kätevämpi
Helsinki–Tallinna-rautatietunnelihanke on nyt viranomaisten tarkasteltavana. Helsingin edustalle voisi syntyä uusi asutettu keinosaari, josta täytyy arvioida maanpuolustuksellinen ulottuvuus.
Suomen ja Viron viranomaiset arvioivat lähiaikoina Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin eri reittivaihtoehtoja ja niiden ympäristövaikutuksia. Pöydällä ovat yksi Helsingin keskustaan päättyvä tunnelilinjaus ja kaksi Espoon Keilaniemeen ja Otaniemeen päättyvää linjausta. 15 miljardin euron tunnelihanketta vie eteenpäin Suomessa Finest Bay Area Development Oy, jonka yrittäjiä ovat Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen . He esittävät linjauksen kulkua Espoon kautta, mutta odottavat ensin viranomaisten selvityksiä. Helsinkiä pääteasemana ei suljeta pois.