Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kommentti: Hallitus päätti estää junaliikenteen kehittämisen vuosikymmenen ajaksi

Hallituksen tuorein päätös varjella VR:n yksinvaltiutta ja kiertää EU:n kilpailuvaatimukset estää Suomen raideliikenteen kehittämisen taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

Se johtaa todennäköisesti hintojen nousemiseen ja palvelun heikentymiseen. Niin monopolit toimivat. Muissa maissa junamonopolit onkin jo potkaistu historian roskakoriin. Meillä Suomessa kaikki on toisin.

Hallituksen linjausten taustalla ovat VR:n, vasemmiston ja ay-liikkeen perinteiset kytkökset sekä ideologinen rakkaus wanhanajan valtionmonopoleihin. Tästä kärsii suoraan tai välillisesti koko kansakunta: kansalaiset, alueet ja yritykset.

On ällistyttävää, että yksi monopoliyhtiö saa vieläkin itse päättää, miten junaliikenne tässä maassa järjestetään ja hinnoitellaan.

Kun joku yrittää viritellä keskustelua kilpailun hyödyistä ja muiden maiden – tai vaikkapa HSL:n – esimerkeistä, alkavat VR:n monopolin puolustajat puhua yksityistämisestä, Carunasta, pohjavesistä ja ties mistä asiaan liittymättömästä.

Esimerkiksi Tarja Filatovin (sd.) helmikuisessa, pääradan rahoitusta koskeneessa kirjallisessa kysymyksessä VR:n monopolia kutsuttiin ”luonnolliseksi monopoliksi”. Todellisuudessa sillä ei ole mitään tekemistä luonnollisen monopolin kanssa.

Yhtä hyvin voitaisiin kieltää Helsinki-Vantaan kiitoradan käyttö kaikilta muilta paitsi Finnairin koneilta ja väittää sitä ”luonnolliseksi monopoliksi”. Tai päättää, että Suomessa saa toimia ”luonnollisista syistä” vain yksi teleoperaattori.

Ihmetellä täytyy, miten kepu, vihreät ja RKP voivat niellä tämän vasemmistopuolueiden pyhän VR-mission ja sen seuraukset.

Erikoista on sekin, ettei junaliikenteen järjestämisen tulevaisuus näytä kiinnostavan lainkaan pääradan parantamista vaativia alueellisia edunvalvojia.

Lue myös: Hallitus pyrkii suojelemaan VR:ää kilpailulta jopa vuoteen 2030 asti – Tässä sen mahdollistava porsaanreikä