Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Facebook alkaa maksaa kansainvälisen mediamoguli Rupert Murdochin yhtiölle uutissisällöistä Australiassa

Muun muassa Fox Newsin perustaneen Murdochin News Corpilla on hallussaan noin 70 prosenttia Australian sanomalehtilevikistä.

Sosiaalisen median jättiläinen Facebook alkaa Australiassa maksaa uutissisällöistä kansainvälisen mediamoguli Rupert Murdochin News Corpille. Sopimus on kolmivuotinen.

BBC:n mukaan Australian News Corpilla on hallussaan noin 70 prosenttia maan sanomalehtilevikistä. News Corp omistaa myös konservatiivisen Sky News Australia -kanavan, joka on BBC:n mukaan Facebookissa jaetuin australialainen uutissivusto.

News Corp ei paljastanut sopimuksen suuruutta. Yhtiön johtajan Robert Thompsonin mukaan diilillä on yhtiölle aineellista ja merkityksellistä vaikutusta, kirjoittaa brittilehti Guardian. News Corp on jo aiemmin sopinut yhteistyöstä teknologiajätti Googlen kanssa.

Yhdysvaltalais-australialaisella 90-vuotiaalla Murdochilla on vaikutusvaltaa kansainvälisellä mediakentällä. Murdoch on muun muassa perustanut Yhdysvalloissa konservatiivisen ja avoimesti entistä Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpia tukeneen Fox News -kanavan.

Murdochin poika Lachlan Murdoch on Fox Corporationin toimitusjohtaja.

Facebook esti aiemmin pääsyn australialaisille uutissivustoille

Viime kuussa Facebook esti australialaiset uutissivustot ja niiden uutisten jaon palvelussaan Australian uuden medialain vuoksi. Facebookin päätös sai aikaan suurta kritiikkiä, sillä palvelussa estettiin myös Australian viranomaisten sivuja.

Osapuolet pääsivät kuitenkin sopuun. Australian parlamentti hyväksyi viime kuun lopussa kansainvälistä huomiota herättäneen lain, joka velvoittaa teknologiajättejä maksamaan alustoillaan käyttämistä australialaisista uutissisällöistä.

Hallituksen mukaan tuoreeltaan hyväksytty laki varmistaa sen, että mediayhtiöt saavat oikeudenmukaisen korvauksen tuottamistaan uutisista.

Australialaispäättäjät olivat syyttäneet verkkomainontaa hallitsevien yhtiöiden vievän rahaa perinteisiltä mediayhtiöiltä, koska teknologiajätit olivat käyttäneet uutissisältöjä ilmaiseksi.

Alkujaan teknologiajätit olivat vastustaneet suunnitteilla ollutta lakia, peläten sen uhkaavan yhtiöiden liiketoimintamalleja.