Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Riihimäelle suunniteltiin asunto-osuuskuntaa, mutta valtio veti rahansa ja tukensa pois – Puolet kerrostalosta oli jo varattu

Riihimäen Veturista haviteltiin pilottikohdetta, joka olisi ollut mahdollista monistaa muille paikkakunnille.

Riihimäelle suunniteltu asunto-osuuskunta Veturi on kariutunut. Taustalla on Pelarcon Oy:n yrittäjän Samuel Kopperoisen mukaan tilanne, jossa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus lopetti osuuskuntien rahoittamisen.

– Vaikka ARA oli myöntänyt valtion takauksen useille osuuskuntahankkeille, ne eivät saaneet lainaa rahalaitoksista, ja siksi hankkeita käynnistyi vähän, hän toteaa.

– Myös rakennuskustannusten nopeilla muutoksilla oli vaikutusta ARA:n päätökseen lopettaa rahoitus.

Pelarcon kehitteli Riihimäen Veturista pilottikohdetta, joka olisi ollut mahdollista monistaa myös muille paikkakunnille.

Ideana oli, että asukkaat olisivat maksaneet kiinteistön hoito- ja rahoituskulut osuuskunnalle. Osuuskunnan jäseninä asukkaat olisivat käytännössä maksaneet itse päättämänsä suuruista vuokraa itselleen.

Alkuperäinen tavoite oli, että asumiskulut olisivat olleet 600 euroa kuukaudessa.

 Jokainen mukana ollut on saanut takaisin jokaisen euronsa.

Paloheimonkadulle puretun paloaseman tontille suunniteltuun kerrostaloon piti tuleman 40 asuntoa. Niistä puolet oli varattu ennen kuin rahoitus katosi ja Veturin markkinointi päättyi.

Asukkaan omarahoitusosuudeksi rakennuskustannuksista oli mitoitettu 30 prosenttia.

– Meille lainatarjouksen tehnyt pankki sanoi, että tarjous edellyttää julkisyhteisön takausta, Kopperoinen kertoo.

– Jos liikkeelle olisi lähdetty ilman sitä takausta, asukkaiden omaa rahaa olisi pitänyt olla puolet. Tämän päivän rakennuskustannuksilla se olisi ollut silti hyvin houkutteleva tarjous.

Hankkeen kariutuminen on Kopperoisen mukaan harmi asukkaiden kannalta ja myös hänen omalta kannaltaan. Pelarcon ehti tehdä suunnitelmia ja markkinointia syksystä 2020 alkaen omaksi tappiokseen.

Pelarcon olisi päässyt laskuttamaan osuuskuntaa vasta sitten kun rakentaminen olisi käynnistynyt.

– Osallistumismaksut on palautettu, Kopperoinen sanoo.

– Jokainen mukana ollut on saanut takaisin jokaisen euronsa, mitä hän on laittanut tähän. He ovat ainoastaan antaneet aikaa osallistuessaan tapaamisiin ja miettiessään asioita.

Näillä näkymin uusia asunto-osuuskuntia ei voi perustaa. Toteutukseen asti ehti kolme hanketta. Ne ovat Helsingissä, Järvenpäässä ja Oulaisissa.

– Eduskunnalla on kuitenkin asuntopoliittinen selonteko, ja siihen on kirjattu, että näitä pilotteja jatketaan, Kopperoinen toteaa.

– Se, missä muodossa niitä jatketaan ja kuka niitä voi jatkaa, on tulevaisuuden kysymys. Esimerkiksi Pellervo on Kopperoisen mukaan kirjannut eduskuntavaalinohjelmaansa osuuskuntien tuomisen markkinoille.

– Ei se siis tavallaan mikään auringonlaskun ala ole, mutta ei myöskään semmoinen, että se puolessa vuodessa yhtäkkiä onnistuukin.

Mikäli rahoituskuviot joskus muuttuvat ja Riihimäen kaupungilta varattuna ollut tontti on edelleen vapaana, Kopperoinen sanoo voivansa kaivaa Veturin paperit uudestaan esiin pöytälaatikosta.