Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tästä syystä renkaanvaihdossa asetettu paine voi olla pian pielessä – Autoliitto suosittaa kikkaa ilmiön taklaamiseksi

Auton rengaspaineet on pakkasella syytä tarkistaa, vaikka ne olisi renkaanvaihdossa asetettu kohdalleen, muistuttaa Autoliitto.

Jos rengaspaineet on asetettu lämpimässä hallissa, ne ovat Autoliiton mukaan jo pikkupakkasella alipaineiset.

Renkaiden ilmanpaine nimittäin laskee lämpötilan mukaan. Kun ulkolämpötila laskee 10 astetta, renkaiden ilmanpaine alenee noin 0,1 baria.

Talvirenkaisiin tulisi laittaa jo valmiiksi 0,2 baria enemmän painetta kuin valmistaja suosittelee.

Teppo Vesalainen, Autoliitto

Jos sää kylmenee selvästi nykyisestä, rengaspaineet on siis tarkistettava uudelleen. tävästi. Rengaspaineet voivat muuttua myös matkan aikana, jos esimerkiksi Etelä-Suomen nollakeleistä ajetaan Lapin paukkupakkasiin.

– Yleisesti suositellaan, että talvirenkaisiin tulisi laittaa jo valmiiksi 0,2 baria enemmän painetta kuin valmistaja suosittelee. Näin pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihteluiden aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen, kertoo tiedotteessa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Rengaspaineet pitäisi tarkistaa säännöllisesti muutenkin kuin lämpötilan muuttuessa. Esimerkiksi auton kuormaaminen tavallista painavammaksi on syy tarkistaa rengaspaineita. Muuten tarkistus kannattaa tehdä noin kerran kuukaudessa.

– Rengaspaineet pitäisi aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Tarkistus kannattaakin tehdä lähihuoltamolla, joka olisi enintään kolmen kilometrin ajomatkan päässä ja taajamanopeutta ajaen saavutettavissa. Näin kotoa lähtiessä kylmä rengas ei vielä ehdi lämmetä liikaa ja paineet saadaan säädettyä varmemmin oikeiksi, Vesalainen sanoo.

Kun rengaspaineet ovat suunnitellulla tasolla ja keskenään oikeassa suhteessa, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa.

Pieni ylipaine renkaassa ei aiheuta haittaa, mutta alipaine kyllä. Vajaapaineinen rengas vaikeuttaa auton hallintaa, pidentää jarrutusmatkaa, lisää polttoaineenkulutusta, kuluu nopeammin ja myös hajoaa helpommin.