Päättäjien hyväksyttäväksi menevään sopimukseen ei vielä voitu panna mainintaa, miten rahoitus jakautuu valtion ja kuntien kesken.
Hämeenlinna ja Janakkala ovat neuvotelleet sopimuksen More-yritysalueen moottoritieliittymän rahoituksesta. Markkinointinimeä More käytetään kuntien keskeisestä hankkeesta, joka yhdistää Moreenin ja Rastikankaan elinkeinoalueet.
Yritysalueiden yhteenlaskettu kaksinkertaistuminen vaatii uuden liittymän moottoritielle. Sitä on suunniteltu jo vuosien ajan.
Kunnat yrittävät saada valtion mukaan rahoittamaan uutta liittymää merkittävästi. Tämänhetkinen kustannusarvio on noin 14 miljoonaa euroa. Summa täsmentyy kesään mennessä, kun rakennussuunnittelu valmistuu.
Kuntien rahoitussopimuksessa ei mainita muita summia. Siitä, minkä kokoiset osuudet Hämeenlinna ja Janakkala maksavat, "tehdään myöhemmin erillinen sopimus".
Sopimus onkin myös viesti valtion suuntaan: kunnat alleviivaavat hankkeen tarpeellisuutta ja sitoutuvat maksamaan omat rahoitusosuutensa.
Kaupunginhallitus ja kunnanhallitus kokoontuvat tahoillaan ensi maanantaina.
Asian kaupunginhallitukselle valmistellut Hämeenlinnan kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri sanoo, että ennen kuntien rahoitusosuuksista päättämistä odotetaan valtion päätös rahoituksesta ja sen suuruudesta.
Janakkala on asukasluvultaan ja budjetiltaan suurin piirtein neljäsosa Hämeenlinnan koosta. Majuri ei ota kantaa siihen, voisivatko rahoitusosuudet jakautua tuossa suhteessa.
– Kuntien osuuksista ei ole vielä sovittu mitään.
Janakkalan kunnanjohtaja Reijo Siltalan mukaan muitakin näkökulmia on kuin asukasluku, "mutta se on varmasti yksi hyvä lähtökohta tarkasteluun". Hän vastasi kysymyksiin sähköpostilla kesken palaverikiireiden.
"Liikennemäärät ja niihin liittyvät tarpeet nyt ja tulevaisuudessa on toinen näkökulma. Myös verohyötytarkastelua on mahdollista pohtia", Siltala listaa. Hanke on hänen mukaansa niin mittava, että erillinen kustannussopimus "vaatii valtuustotasoista keskustelua".
Hämeenlinnan yhteys valtion edustajiin on Tarja Majurin mukaan ollut "ihan hyvä", ja keskustelut on käyty "miellyttävässä hengessä". Käytännössä keskusteluja valtion kanssa jatketaan syksyllä, kun uusi hallituskin on saatu muodostettua.
Janakkala ja Hämeenlinna tekivät yli viisi vuotta sitten sopimuksen Moreeni–Rastikankaan kehittämisestä. Nyt sitoumus uusitaan rahoitussopimuksessa niin, että "kunnat pyrkivät omilla toimillaan sekä yhdessä että erikseen edistämään" liittymän rakentamista vuosina 2024–25.
Hämeenlinna ja Uudenmaan ely-keskus solmivat vajaa vuosi sitten sopimuksen eritasoliittymän suunnittelusta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksynee tiesuunnitelman viimeistään alkusyksyllä.