STT:n uutiset Hongkong

Britannia ärähti Hongkongille, joka eväsi brittitoimittajalta viisumin

Britannia vaatii pikaista selitystä sille, miksi brittiläinen Financial Timesin toimittaja sai käytännössä porttikiellon Hongkongiin.

Financial Timesin Aasian-osaston uutispäällikkö Victor Mallet suututti viranomaiset Hongkongissa järjestettyään Hongkongin itsenäisyyttä ajavan pikkupuolueen johtajalle Andy Chanille puhetilaisuuden.

Mallet on Hongkongin ulkomaankirjeenvaihtajien yhdistyksen FCC:n varapuheenjohtaja. Hongkongin kansallispuolueen johtaja Chan piti FCC:n järjestämässä tilaisuudessa puheen, jossa hän syytti Kiinaa imperiumiksi, joka yrittää tuhota Hongkongin. Kiinan ulkoministeriö oli etukäteen pyytänyt FCC:tä perumaan puheen, mutta yhdistys kieltäytyi vedoten siihen, että poliittisen keskustelun kaikkia osapuolia on kuultava.

Pian puheen jälkeen Hongkongin maahanmuuttoviranomaiset kieltäytyivät uusimasta Malletin viisumia.

– Olemme pyytäneet Hongkongin hallitukselta pikaista selitystä, Hongkongin entisen siirtomaaisännän Britannian ulkoministeriön tiedotteessa sanottiin.

– Hongkongin laaja autonomia ja lehdistönvapaudet ovat keskeisiä sen elämäntavalle, ja niitä täytyy kunnioittaa täysin.

Kiinalainen hallitusta myötäilevä Ta Kung Pao -lehti ylisti viranomaisten päätöstä ja sanoi, että toimittajan täytyi maksaa hinta siitä, että hän antoi näkyvyyttä itsenäisyysliikkeelle.

Britannia luovutti Hongkongin Kiinalle vuonna 1997. Vallanvaihdossa sovittiin, että Hongkong saa säilyttää laajoja vapauksia, joita manner-Kiinassa ei ole.

Viime vuosina kaventuvat kansalaisoikeudet Hongkongissa ovat kuitenkin herättäneet huolta, kun Kiina on vahvistanut vaikutusvaltaansa vauraan kaupungin politiikassa. Viime viikolla Hongkongin viranomaiset ilmoittivat kieltävänsä Hongkongin kansallispuolueen vedoten kansalliseen turvallisuuteen.

Asiasanat

Tuoreimpia artikkeleita