Julkaistu: 30.03.2016 08:53

Vain yksi lukko kesti voimapihtien syleilyn

  • Lukkotestien perusteella hyvän runkolukon murtaminen ei onnistu ihan helposti. Ongelma kuitenkin on, että pelkällä runkolukolla lukitun pyörän varas voi napata esteettä mukaansa rauhallisempaan paikkaan murrettavaksi.
    Lukkotestien perusteella hyvän runkolukon murtaminen ei onnistu ihan helposti. Ongelma kuitenkin on, että pelkällä runkolukolla lukitun pyörän varas voi napata esteettä mukaansa rauhallisempaan paikkaan murrettavaksi.
 
Viidestä testilukosta neljä murtui käsityökaluilla, joita voi käyttää vähin äänin ja nopeasti. Vain U-lukko kesti.
 
Neljänkympin taittolukko petti  minuutissa. Halvasta vaijerilukosta ei ole vastusta edes pikkuleikkurille.
 
Kevät ja pyöräilykauden alku innostaa myös pyörävarkaat liikkeelle. Useimmilla meistä on polkupyörässä jonkinlainen lukko, mutta minkälaista suojaa se todella antaa?
 
Selvitimme eri tyyppisten lukkojen murronkestoa ottamalla testiin vaijeri-, taitto-, ketju- ja U-lukot. Hinnat vaihtelivat alle seitsemästä eurosta kuuteenkymppiin. Lukot ostettiin tavarataloista ja pyöräliikkeestä.
 
Yhteistä kaikille on, että pyörän voi lukita niillä suositusten mukaisesti kiinteään esineeseen kuten aitaan tai kaiteeseen.
 
Monesta ajopelistä löytyvää, takapyörän lukitsevaa runkolukkoa ei tästä syystä otettu mukaan.
 
Lukkotestien perusteella hyvän runkolukon murtaminen ei onnistu ihan helposti. Ongelma kuitenkin on, että pelkällä runkolukolla lukitun pyörän varas voi napata esteettä mukaansa rauhallisempaan paikkaan murrettavaksi.
 
VÄLINEINÄ TESTISSÄ käytettiin paria taskukokoista sivuleikkuria ja keskikokoisia voimapihtejä. Niiden käyttö ei tuota meteliä ja on nopeaa, joten ne ovat monen pyörävarkaan välinearsenaalin perustyökaluja.
 
Tunnin murtorupeaman jälkeen voitiin todeta, että vain U-lukko kesti näillä välineillä tehdyt hajotusyritykset. Moni hintavakin lukko petti pelottavan nopeasti. U-lukko oli testatuista kallein, joten rahalle näyttäisi saavan vastinetta.
 
Pyöräkaupunkina tunnetun Oulun poliisissa pyörävarkauksia vuosia tutkinut vanhempi konstaapeli Tero Väyrynen varoittaa etenkin halpalukkojen heikosta suojasta.
 
– Monet on todella helppo murtaa. Halvan vaijeri- tai ketjulukon saa poikki jopa ilman työkaluja.
 
Väyrysen mukaan vanha totuus on voimissaan: varkaat jättävät vankasti lukitut pyörät usein rauhaan ja napsivat helposti vietävät mukaansa.
 
Ainakin Oulussa poliisi on Väyrysen mukaan tavannut varkaiden repuista myös akkukäyttöisiä kulmahiomakoneita, jotka ovat myrkkyä vahvoillekin lukoille. Sellaisen käyttö tuottaa kuitenkin korviaraastavan melun ja kipinäsuihkun, joten näkyvällä paikalla kiinnijäämisriski on suuri.
 
Tavallisempi kuvio on, että ei-kiinteästi lukitut pyörät kuskataan rauhallisempaan paikkaan, jossa lukot hajotetaan koneilla ja sahoilla. Lukitseminen kiinteään rakenteeseen jämerällä lukolla on siis yhä paras lääke varkauden ehkäisemiseksi.
 
Testiryhmä: Antti Pasanen, Pekka Peura ja Pekka Perälä
 
 
 
 
 
 
 
Vaijerilukko Jopo, halkaisija 10 millimetriä, hinta: 6,90 e, paino: 250 grammaa
Halvin ja kevein testin lukoista kestää pienten sivuleikkurien kä­sittelyssä. Toisen mallisten taskukokoisten leikkurien edessä vaijeri napsahtaa poikki kolmella rouskaisulla noin 20 sekunnissa. Muissa testeissä erilaiset heppoiset vaijerilukot ovat pettäneet jopa pelkästä nykäisystä, joten hiukankaan arvokkaamman pyörän turvaksi niitä ei voi suositella. Lukko riittää suojaamaan pyörää korkeintaan pikaisen kioskikäynnin ajan tai viikonloppuyönä baarista palailevilta ”lainaajilta”.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vaijerilukko XLC, halkaisija 18 millimetriä, hinta: 19,90 e, paino: 520 g
Taskukoon sivuleikkuri tekee vain nirhaumia järeämmän vaijerilukon muovipinnoitteeseen. Testissä käytetyt keskikokoiset voimapihditkin kohtaavat ongelmia, sillä paksu vaijeri ei yllättäen mahdu leukojen väliin. Ähertämällä vaijerin saa survottua leukojen väliin, mutta aikaa kuluu. Vaijeri paukahtaa poikki, mutta helposti ja nopeasti se ei onnistunut.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kangaspäällysteinen ketjulukko AIM, hinta: 29,90 e, paino: 770 g
Pienet sivuleikkurit eivät odotetusti mahda kuuden millimetrin teräslenkeistä tehdylle ketjulukolle mitään. Voimapihtien syleilyssä ketju sen sijaan kilahtaa poikki kertarutistuksella pelottavan vaivattomasti. Aikaa kuluu kymmenen sekuntia. Yllättäen tukeva kangaspäällyste jää ketjun katkettua ehjäksi, ja sen rikkominen tavalla tai toisella hidastaa pyörän viemistä.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Taittolukko AXA Newton, hinta: 39,95 e, paino: 1 kg
Testin toiseksi kallein lukko painaa kohtalaisen paljon, mutta menee pieneen tilaan koteloonsa. Valmistaja luokittaa lukon turvan keskitasoiseksi. Lukko on valmistettu muovilla päällystetyistä lattateräskappaleista, jotka on liitetty toisiinsa nivelillä. Voimapihdeillä ensimmäinen yritys ei tuota tulosta, vaikka jälkiä syntyykin. Parin yrityksen jälkeen lukko hieman yllättäen rusahtaa poikki noin minuutin huhkimisen jälkeen. Ei ihan helppo nakki.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
U-lukko Kryptonite Kryptolok Series 2 STD, hinta: 59,90 e, paino: 1,2 kg
Testin painavin ja kallein lukko. Mukana myös silmukkakaapeli lisälukitukseen. Valmistajan omalla asteikolla lukon kerrotaan tarjoavan ”keskitasoista turvaa”. Voimapihtejä saa rutistaa ohimosuonet pullollaan, eikä mitään tapahdu. Lukko luiskahtaa helposti leukojen otteesta. Lovea syntyy lähinnä teräskaaren pehmeään pinnoitteeseen. Näyttää selvältä, että äänettö­ mästi ja nopeasti tätä lukkoa ei murreta. Kokeilemme lopuksi, kuinka 13 millimetrin teräskaari kestää koneellista leikkausta. Pienen kulmahiomakoneen edessä U-lukko antautuu noin puolessa minuutissa. Lähikadulla päät kääntyvät, sillä mekkala on kova ja kipinät suihkuavat. Näkyvällä paikalla leikkuupuuhiin ryhtyvälle huomio on taattu. Koneen käyttäjä huomauttaa, että leikkaaminen voi lukon asennosta riippuen olla selvästi testitilannetta vaikeampaa ja hitaampaa – etenkin, jos pyörää ei halua vahingoittaa samalla.
Vinkkejä lukitukseen
 
Hanki vankka ja laadukas lukko, jolla pyörän saa kiinni rungostaan. Se vaikeuttaa varkaan työtä ja saa etsimään helpomman kohteen. Tämänkin testin perusteella jo keskitason U-lukko on vaikea murtaa.
 
Yhden nyrkkisäännön mukaan lukkoon pitäisi käyttää 10 prosenttia pyörän arvosta: 600 euron pyörään 60 euron lukko.
 
Mieti ennen hankintaa lukon painoa ja käytön helppoutta: työläästi kiinnitettävä tai turhan raskas lukko jää helposti käyttämättä.
 
Pyri aina lukitsemaan pyörä rungostaan kiinteään esineeseen: aitaan, kaiteeseen, pylvääseen, pyörätelineeseen.
 
Jos mahdollista, säilytä pyörää sisätilassa ja lukitse se myös silloin.
 
Jos joudut säilyttämään pyörää ulkona, suosi näkyviä, valaistuja paikkoja, joissa liikkuu ihmisiä.
 
Lisäturvaa etu- ja takapyörälle saat kietaisemalla silmukkapäisen vaijerin tai ketjun niiden läpi ja kiinnittämällä sen varsinaiseen lukkoon.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Antti Pasanen
Kia Soul on sähköautoksi tarpeeksi, mutta ei liian omintakeinen. Kulmikas kori takaa hyvät sisätilat, ja vanteet ovat suljettua mallia ilmanvastuksen minimoimiseksi. Latausaukot löytyvät etumaskin "punahuulten" välistä. Kaksivärisyys tuo hintaan 700 euron lisän. Kuva: Kari Pitkänen

Kun olen ajanut ensimmäiset kymmenen kilometriä Kia Soul EV -sähköautolla, vilkaisen mittaristoon. Akun varaustaso on laskenut vasta kolmen kilometrin ajon verran.Se ei ole ihme. Reitillä riittää risteyksiä ja liikennevaloja. Heti kun vauhti hidastuu, Kia lataa akkujaan jarrutusenergialla.

Karjalaisten juhlapäivänä Ritva Hinkkasen (vas.) yllä oli Kaukolan, Lea Jääskeläisen Muolaan ja Mervi Äikkään Sakkola-Raudun kansallispuku. Sirkka Toriseva oli pukeutunut Karjalan muinaispukuun, joka painaa koruineen 4,5 kiloa. Kuva: Kari Pitkänen

Karjalankannas oli suljettu sotilasalue, jonka vanhoja paikannimiä ei saanut meillä virallisesti käyttää.Bussimatka Karjalaan voi tuntua kovalta, mutta se ei ole mitään kotiseutumatkailun hurjiin alkuvuosiin verrattuna.Seppo Olkinuoran Alpo-isä matkusti salaa Kaukolaan jo vuonna 1963.

Rakastan ja vihaan vaatteita, kertoo vaatesuunnittelija ja vastuullisen vaateteollisuuden puolestapuhuja Anniina Nurmi.Muoti ja vaatteet olivat hänelle intohimo, mutta alaa opiskellessaan hän havahtui ristiriitaan ympäristöystävällisten arvojensa ja kulutustottumustensa välillä.Hän on kuitenkin vaku