Julkaistu: 20.03.2017 06:32
-
Päivitetty: 20.03.2017 06:39

Virtuaali­todellisuudessa voi kurkistaa risteystilanteeseen

  • VR-lasit päässä voi liikkua virtuaalimaailmassa 360 asteen laajuudelta. OP-ryhmän maanlaajuinen kiertue on toistaiseksi alansa laajin ponnistus Suomessa. KUVA: OP-ryhmä
    VR-lasit päässä voi liikkua virtuaalimaailmassa 360 asteen laajuudelta. OP-ryhmän maanlaajuinen kiertue on toistaiseksi alansa laajin ponnistus Suomessa. KUVA: OP-ryhmä
  •  Näin siinä tapahtuu: auton kuljettaja miettii ratissa omiaan ja lomiaan, ja pyöräilijä jää liian helposti huomaamatta. Kuva: Kari Pitkänen
    Näin siinä tapahtuu: auton kuljettaja miettii ratissa omiaan ja lomiaan, ja pyöräilijä jää liian helposti huomaamatta. Kuva: Kari Pitkänen
  • Näin lapsi sen näkee: liikenne on osa mielikuvitusmaailmaa, jossa huomio kiinnittyy eri asioihin kuin aikuisella. Kuva: Kari Pitkänen
    Näin lapsi sen näkee: liikenne on osa mielikuvitusmaailmaa, jossa huomio kiinnittyy eri asioihin kuin aikuisella. Kuva: Kari Pitkänen

Ohhoh, nyt näyttää siltä kuin Liisa kulkisi ihmemaassaan! Valkoinen karhu laukkaa kohti siltaa piparkakkutalon kulmalla, kun oikealta lipuu isokokoinen vihreä hirviö suu ammollaan. Ehtiikö Liisa karauttaa ratsullaan alta pois ja turvaan?

Näkökulma vaihtuu. Auto lähestyy suojatieristeystä, mutta kuljettaja pohtii omiaan. Silmissä siintävät valkoiset katot ja kimmeltävä meri. Loman alkuun Kreikan saaristossa on enää pari päivää...

Köpelöstihän siinä käy. Auto osuu polkupyöräilevään tyttöön, joka kaatuu katuun. Onneksi vauhtia oli vain vähän. Pahemmin ei käynyt – tällä kertaa.

Lapsi ja aikuinen näkevät, kokevat ja tuntevat hyvinkin yksinkertaisen liikennetilanteen eri tavalla. Välähdyksen siitä saa, kun laittaa VR- eli virtuaalitodellisuuslasit silmilleen.

Suojatiekolaria kuvaileva parin minuutin episodi on tällainen uusimpaan teknologiaan perustuva, OP-ryhmän tuottama ”opetuselokuva”. Kokemuksen voi aistia omin silmin ja korvin OP:n Liikenneteko-kiertueella, joka starttaa maaliskuussa ja kiertää ympäri maan vuoden aikana.

– Tarkoituksemme on tarjota elämyksiä ja kannustaa suomalaisia pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään, henkilöasiakkaiden vakuutusliiketoiminnan johtaja Hanna Hartikainen sanoo.

– Vaikka me jokainen yritämmekin käyttäytyä ystävällisesti ja huomaavaisesti toisia kohtaan liikenteessä, taitomme, kykymme ja asenteemme eivät aina synkkaa liikennetilanteen kanssa. Harmittavan usein syy löytyy juuri ratin ja penkin välistä.

Hetken kestävän hypyn virtuaaliseen maailmaan halutaan lisäävän huomaavaisuutta muita liikenteessä kulkevia kohtaan.

– Tilastoista nähdään, että onnettomuuksien määrää on varaa vähentää.

Suomessa sattuu vuodessa noin 100 000 liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa. Puolet niistä on lieviä kolhuja parkkitaloissa ja pysäköintipaikoilla.

Monen turman takaa löytyy kuljettajan väsymystä tai tarkkaamattomuutta, kun autossa puuhaillaan matkapuhelimen tai viihdelaitteiden kanssa. Vakavien turmien seurauksia pahentaa turvavyön käytön laiminlyönti.

– Tilanteet tulevat eteen yllättäen, ja ihmisillä on erilaiset edellytykset niistä selviämiseen. Jokaisen pitää ottaa oma vastuu liikkumisestaan, kukaan muu ei sitä voi puolestasi tehdä, Hanna Hartikainen huomauttaa.

Hyvät teot haussa

OP Liikenneteko -kiertue on osa Vuosisadan liikenneteko -hanketta.

Hanke herättelee tielläliikkujia miettimään omaa liikennekäyttäytymistään.

Ehdotuksia vuosisadan liikenneteoksi voi esittää osoitteessa www.liikenneteko.fi.

Virtuaalitodellisuuskiertue #OPLiikenneteko starttaa maaliskuussa Helsingistä.

VR-kokemus on tarkoitettu kaikille yli 12-vuotiaille, sitä nuoremmille vain vanhempien valvonnassa.

Koko kiertueaikataulu julkaistaan maaliskuussa osoitteessa uusi.op.fi/liikenneteko.

OP-ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä ja liikennevakuuttaja.

Sillä on 28,1 prosentin markkinaosuus henkilö­asiakkaiden henkilöautojen liikennevakuutuksista.

Fillarilla virtuaalisesti

Liikenneturva kehittää omaa Fillarilla-pyöräilyaineistoa, joka on niin ikään toteutettu virtuaalitodellisuuden ja VR-lasien avulla.

360°

Virtuaalimaailmassa käydään läpi viisi eri liikennetilannetta, jotka on kuvattu pyöräilijän näkökulmasta 360-videolla.

VR-lasien avulla on mahdollista harjoitella vaarallisia tilanteita turvallisessa ympäristössä yhä uudestaan.

Pelillinen toteutus palkitsee oikea-aikaisen havainnoinnin ja luo käyttäjälle vahvan kokemuksellisen muistijäljen.

Alakouluikäisille suunnattu digitaalinen Fillarilla-aineisto julkaistaan ensi syksynä.

Kia Soul on sähköautoksi tarpeeksi, mutta ei liian omintakeinen. Kulmikas kori takaa hyvät sisätilat, ja vanteet ovat suljettua mallia ilmanvastuksen minimoimiseksi. Latausaukot löytyvät etumaskin "punahuulten" välistä. Kaksivärisyys tuo hintaan 700 euron lisän. Kuva: Kari Pitkänen

Kun olen ajanut ensimmäiset kymmenen kilometriä Kia Soul EV -sähköautolla, vilkaisen mittaristoon. Akun varaustaso on laskenut vasta kolmen kilometrin ajon verran.Se ei ole ihme. Reitillä riittää risteyksiä ja liikennevaloja. Heti kun vauhti hidastuu, Kia lataa akkujaan jarrutusenergialla.

Karjalaisten juhlapäivänä Ritva Hinkkasen (vas.) yllä oli Kaukolan, Lea Jääskeläisen Muolaan ja Mervi Äikkään Sakkola-Raudun kansallispuku. Sirkka Toriseva oli pukeutunut Karjalan muinaispukuun, joka painaa koruineen 4,5 kiloa. Kuva: Kari Pitkänen

Karjalankannas oli suljettu sotilasalue, jonka vanhoja paikannimiä ei saanut meillä virallisesti käyttää.Bussimatka Karjalaan voi tuntua kovalta, mutta se ei ole mitään kotiseutumatkailun hurjiin alkuvuosiin verrattuna.Seppo Olkinuoran Alpo-isä matkusti salaa Kaukolaan jo vuonna 1963.