Julkaistu: 03.10.2017 07:00
-
Päivitetty: 13.10.2017 07:29

Valitse laji, josta nautit

  • 
                
                  Ryhmäliikunnassa auttaa, jos ohjaaja kannustaa ja tsemppaa. Tärkein motivaatiotekijä tulee kuitenkin liikkujan sisältä. Liikunnan pitää olla hauskaa. Piritta Pöllänen vetää body pump -tuntia Santasport Lapin urheiluopistolla Rovaniemellä.
                
               Kuva: Pekka Aho
    Ryhmäliikunnassa auttaa, jos ohjaaja kannustaa ja tsemppaa. Tärkein motivaatiotekijä tulee kuitenkin liikkujan sisältä. Liikunnan pitää olla hauskaa. Piritta Pöllänen vetää body pump -tuntia Santasport Lapin urheiluopistolla Rovaniemellä. Kuva: Pekka Aho

Olisi aika lähteä lenkille tai jumppaan, mutta ei huvita. Kuulostaako tutulta?

Pienet notkahdukset kuuluvat kiinteänä osana liikuntaharrastukseen. Jos sohva kuitenkin toistuvasti voittaa liikkumisen, on syytä kysyä itseltään, miksi harrastaa liikuntaa.

Liikuntaharrastuksen jatkumisen kannalta tärkeintä on motivaatio, sanoo Jyväskylän yliopiston liikuntapedagogiikan professori Jarmo Liukkonen.

Jos motivaatio liikkua tulee pelkästään ulkoapäin - tavoitellaan parempaa ulkonäköä, kaveripiirin suosiota tai puolison kannustusta - liikuntaharrastus usein lopahtaa muutaman kuukauden päästä.

Liukkonen vertaa liikuntaa laihdutukseen. Paino putoaa hetkeksi, mutta nousee taas ylös. Siksi nykyään ei enää neuvota laihduttamaan, vaan puhutaan ruokavalion pysyvästä muutoksesta. Ihminen ei jaksa syödä terveellisemmin, jos uusi ruokavalio ei maistu.

Liikunnassa motivaation pitää lähteä liikkujasta itsestään. Toisin sanoen liikunnasta pitää nauttia. Muuten ei jaksa liikkua.

– Mieti, millainen liikunta on aiemmin tuottanut mielihyvää. Monella ihmisellä se on luonto- tai vähemmän intensiivinen liikunta kuten kävely tai metsässä liikkuminen, Liukkonen neuvoo.

Hän kehottaa liikunnan jälkeen arvioimaan asteikolla ykkösestä kymppiin, kuinka miellyttävää liikunta oli. Jos kertyy paljon ysejä ja kymppejä, liikunta todennäköisesti jatkuu. Jos tulee jatkuvasti kolmosia ja nelosia, on olemassa riski, että se loppuu.

Toki kuntoliikkujalla saa, ja pitääkin, olla tavoitteita.

– Ei pidä vähätellä, mitä merkitsee, kun huomaa että kunto nousee ja vyötärö kapenee. Tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että kestävään liikuntaharrastukseen tarvitaan myös sisäistä motivaatiota.

Liukkosen mukaan ihmisellä on kolme psykologista perustarvetta, joiden pitää toteutua liikunnassa. Muuten ei viitsi liikkua.

Ensiksi pitää kokea olevansa kyvykäs. Mikään laji ei maistu, jos tuntee olevansa huono siinä.

Jos on lapsuuden peruna hyvät motoriset perusvalmiudet, löytää helpommin erilaisia mielekkäitä tapoja liikkua. Jos taas kokee olevansa lihava ja kömpelö, mieluista lajia on vaikea löytää.

– Silloin voi harkita aloitukseksi esimerkiksi joogaa tai jotain muuta vähemmän rasittavaa liikuntaa. Kuntosaleissa on se hyvä puoli, että muoti tuo niihin koko ajan uusia lajeja, joita voi kokeilla.

Toinen perustarve on sosiaalinen yhteenkuuluvuus. On mukava kuulua porukkaan.

Liukkosen mukaan niin kutsuttujen ruuhkavuosien aikana liikunta jää usein taka-alalle. Perhe-elämä alkaa, ja samalla pitäisi tehdä kovasti töitä ja luoda uraa. Ratkaisu voi löytyä joukkuelajista tai porukassa liikkumisesta.

– Kun tietää että kaverit odottavat treeneihin, yhteiselle kävelylenkille tai sieniretkelle, siitä voi saada lisäpotkua. Ja ryhmässä liikkumisesta tulee hyvä olo.

Ihmisten sosiaalisuus vaihtelee. Jos tunnistaa itsessään erakkoluonteen, yksilölajit ovat parempi vaihtoehto.

– Jos porukassa oleminen tuntuu väkinäiseltä, sinne ei kannata mennä.

Kolmanneksi liikunnassa pitää olla autonomiaa eli pitää saada itse päättää, mitä tekee. Ryhmäliikunnassa tätä voi toteuttaa tekemällä sarjoja leppoisampaan tahtiin tai kevyemmillä painoilla kuin ohjaaja määrää.

– Joku voi tietenkin haluta, että personal trainer piiskaa treenaamaan kovempaa, mutta sellainen kunnianhimo on aika harvinaista kuntoliikunnassa, Liukkonen sanoo.

Vähintään pari kertaa viikossa
Kestävyysliikunta2, 5 h

Aikuinen voi parantaa kestävyyskuntoaan liikkumalla reippaasti vähintään 2,5 tuntia viikossa.

Lihaskunto2 krt/vko

Lihaskuntoa ja liikehallintaa on hyvä harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Yli 65-vuotiaiden olisi syytä tehdä lihaskuntoa, notkeutta ja tasapainoa säilyttäviä ja kehittäviä harjoituksia 2-3 kertaa viikossa.

Terveyttä edistävä liikunta vastaa teholtaan vähintään reipasta kävelyä ja kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan.

Lapset ja nuoret

Lasten tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä siten, että hikoilee ja hengästyy.

Kouluikäisten eli 7-18 -vuotiaiden lasten tulisi liikkua 1,5-2 tuntia päivässä. Pihaleikit, pelit ja erilaiset kotiaskareet sekä pyöräily ja kävely ovat tehosta riippuen reipasta tai tehokasta liikuntaa.

Lähteet: UKK-Instituutti, Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille.


                
                  Uppomuna valmistuu helposti kelmukikan avulla ja kruunaa kurpitsalla, fetalla ja avokadulla ryyditetyn kaura- tai spelttipuuron.
                
               Kuva: Elina Ylitervo

Pekoni tai paahdettu kurpitsa ei kuulosta yhtään hullummalta parilta kaurapuurolle, kun puuro keitetään kasvisliemeen ja sekaan raastetaan maukasta juustoa. Suolainen lounaspuuro muistuttaakin risottoa. Kokeile lisäksi keittää puuropohja kvinoasta, polentasta tai ohrahiutaleista.


                
                  
                
               Kuva: Nina Susi

Joskus katumus voi iskeä sen jälkeen, kun on tilannut tuotteen verkkokaupasta. Voiko tavaran palauttaa tullista lähettäjälle ennen kuin tullimaksut ja verot on maksettu, tulliylitarkastaja Nadja Painokallio?– Kyllä voi. Lähetys saapuu aina rahdinkuljettajan varastoon, ei tulliin.

                                  Jos olet tilaamassa aurinkopaneelia EU:n ulkopuolelta, tee ensin taric- eli tullinimikekysely, peritäänkö paneelista polkumyynti- tai tasoitustullia.                               Kuva: Sari Pelttari-Heikka

EU:n asettamat polkumyynti- ja tasoitustullit voivat nostaa huomattavasti EU:n ulkopuolelta tilatun kuluttajatuotteen hintaa.Tullin omassa esimerkkilaskelmassa Kiinasta tilattu aurinkopaneeli maksaa 200 euroa ja postituskulut ovat 30 euroa, yhteensä siis 230 euroa.Kyseisen aurinkopaneelin valmistaja

Välitöntä hoitoa vaativat kallonsisäiset verenvuodot ja vammamuutokset todetaan nopeimmin tietokonetomografia- eli TT-kuvissa. Tässä tapauksessa verenvuoto löytyi kovan aivokalvon alta, Teemu Luoto selittää. Kuva: Kari Pitkänen

Siihen tarvitaan vain kaatuminen, liukastuminen tai horjahdus. Jotkut putoavat, toiset joutuvat liikenneonnettomuuteen. Päähän sattuu.Aivovamma voi kohdata ketä tahansa, useimmiten varoittamatta. Joka päivä aivovamman saa 40–50 suomalaista, vuoden aikana 15 000–20 000 ihmistä.


                
                  
                
               Kuva: Ossi Ahola

Millaisia töitä verhoilukurssilaiset innostuvat tekemään, Ahjolan kansalaisopiston verhoilumestari Kristiina Leinonen-Sahlgren?– Verhoilukursseilla tehdään töitä laidasta laitaan: vanhoja perinteisiä verhoiluja eli joustimia ja meriheinää, mutta myös uudempia vaahtomuovitöitä.