Julkaistu: 11.12.2017 06:31

Sähköauton ääripäät: B1-laatikko ja linjakas Tesla

  • 
                
                  Bollinger B1 on maailman ensimmäinen täyssähköinen SUT-auto (sport utility truck). Tilauksia otetaan jo vastaan, mutta hinta on toistaiseksi avoin. Kulmikas kulkupeli painaa melkein kaksi tonnia. Muotoilu edustaa viivasuoraa ja tinkimätöntä militäärimeininkiä alkuperäisen Jeepin tapaan. Asiakastoimitukset kuulemma alkavat vuonna 2019.
                
               Kuva: Kari Pitkänen
    Bollinger B1 on maailman ensimmäinen täyssähköinen SUT-auto (sport utility truck). Tilauksia otetaan jo vastaan, mutta hinta on toistaiseksi avoin. Kulmikas kulkupeli painaa melkein kaksi tonnia. Muotoilu edustaa viivasuoraa ja tinkimätöntä militäärimeininkiä alkuperäisen Jeepin tapaan. Asiakastoimitukset kuulemma alkavat vuonna 2019. Kuva: Kari Pitkänen
  • 
                
                  Tesla Model 3 oli esillä ensimmäistä kertaa autonäyttelyssä. Vakiomallissa on 50 kWh:n akku, jolla kantama on 360 kilometriä latauksella. Long Range –tehoversiossa akkukapasiteetti on nostettu 70 kWh:iin ja toimintamatka yli 500 kilometriin. Model 3:n hinnat USA:ssa alkavat 35 000 dollarista.
                
               Kuva: Kari Pitkänen
    Tesla Model 3 oli esillä ensimmäistä kertaa autonäyttelyssä. Vakiomallissa on 50 kWh:n akku, jolla kantama on 360 kilometriä latauksella. Long Range –tehoversiossa akkukapasiteetti on nostettu 70 kWh:iin ja toimintamatka yli 500 kilometriin. Model 3:n hinnat USA:ssa alkavat 35 000 dollarista. Kuva: Kari Pitkänen
  • 
                
                  Range Rover Sport PHEV -lataushybridi osoittaa, että isokin maasturi voi liikkua kevyesti sähköllä. Toimintamatka akkuvoimalla on 50 kilometriä, ja latausaika on alle kolmesta yli seitsemään tuntiin. Latausaukko löytyy etumaskin kulmasta.
                
               Kuva: Kari Pitkänen
    Range Rover Sport PHEV -lataushybridi osoittaa, että isokin maasturi voi liikkua kevyesti sähköllä. Toimintamatka akkuvoimalla on 50 kilometriä, ja latausaika on alle kolmesta yli seitsemään tuntiin. Latausaukko löytyy etumaskin kulmasta. Kuva: Kari Pitkänen
  • 
                
                  Kolmipyöräiset sähköajoneuvot ovat amerikkalaisten erityissuosiossa. Yksi uusista yrittäjistä on Sondors, Italiassa näyttäväksi muotoiltu kevyt sähköauton konseptimalli. Valmiina auton hinnaston luvataan alkavan 10 000 dollarista. Saapa nähdä.
                
               Kuva: Kari Pitkänen
    Kolmipyöräiset sähköajoneuvot ovat amerikkalaisten erityissuosiossa. Yksi uusista yrittäjistä on Sondors, Italiassa näyttäväksi muotoiltu kevyt sähköauton konseptimalli. Valmiina auton hinnaston luvataan alkavan 10 000 dollarista. Saapa nähdä. Kuva: Kari Pitkänen
  • 
                
                  BMW i8 Roadster on eurooppalainen vastaus Teslan roadster-mallille. Kaksipaikkaisen lataushybridin toimintamatka sähköllä on 55 kilometriä. Sähköinen kangaskatto taittuu piiloon tai nousee paikalleen 16 sekunnissa.
                
               Kuva: Kari Pitkänen
    BMW i8 Roadster on eurooppalainen vastaus Teslan roadster-mallille. Kaksipaikkaisen lataushybridin toimintamatka sähköllä on 55 kilometriä. Sähköinen kangaskatto taittuu piiloon tai nousee paikalleen 16 sekunnissa. Kuva: Kari Pitkänen

Hybridejä, sähköautoja, vetykäyttöisiä polttokennoautoja. Mailien pituisia ruuhkia, mutta ei pakokaasun katkua. Kaupungin yllä leijuu merisumua, mutta ei pakokaasujen aiheuttamaa smogia.

Los Angeles on toista maata. Autoja on kyllä valtavasti, mutta niiden aiheuttamat ongelmat selvästi hallinnassa vaikkapa Pariisiin tai kiinalaisiin suurkaupunkeihin verrattuna.

Kalifornian ympäristölainsäädäntö ja ilmansuojelumääräykset ovat maailman tiukimmat. Se näkyy myös kaupungissa järjestettävässä autonäyttelyssä: totuus löytyy töpselistä.

Yksi odotetuista uutuuksista oli Teslan Model 3. Sitä ei aikaisemmin ole nähty autonäyttelyissä. Vastikään esiteltyä Tesla Roadsteria ei nähty vieläkään.

Yhdysvallat on elintärkeää markkina-aluetta eurooppalaisille luksusmerkeille. Kaliforniaan ei kuitenkaan voi rynnätä pelkkä polttomoottori edellä, joten BMW ja Porsche päätyivät tarjoamaan ostajille sähkömoottoreilla ryyditettyjä hybridiautomalleja.

Tosin Porschen osastolla komeilivat myös uudet 718 Boxster GTS, Cayman GTS sekä sokerina pohjalla raakaa rautaa 911 Carrera T:n muodossa: 370 hevosvoimaa ja huippunopeutta 290 kilometriä tunnissa.

– Joka neljäs Porsche myydään USA:ssa. Jos Kalifornia olisi itsenäinen valtio, se olisi viidenneksi suurin markkina-alueemme, Porschen johtokunnan jäsen Oliver Blume huomautti.

Sähköautojen yleistymisen edellytys Yhdysvalloissa näyttää olevan se , ettei ostajan tarvitse tinkiä mistään – ei suorituskyvystä, mukavuudesta, ylellisyydestä tai varustelusta.

BMW harkitsee Minin muuttamista Yhdysvalloissa pelkästään sähköautomerkiksi. Daimler pohtii samaa Smartin suhteen. Täyssähköinen Mini esiteltiin konseptimallina syksyllä Frankfurtissa, ja Smartin vastaava versio on jo valmis tuote.

Los Angelesin ensimmäinen autonäyttely järjestettiin 110 vuotta sitten, 1907. Vuoteen 2017 mennessä perinteinen autokatselmus on muuttunut yhä selvemmin monialaiseksi tiede- ja teknologiatapahtumaksi, jossa autot toimivat erilaisten sovellusten ja järjestelmien alustoina ja kuluttajaliittyminä.

Sähköistymisen lisäksi huomion varastavat uudet liikkumispalvelut, jakamistalous, yhteistoiminnalliset autot ja robottiteknologia. Monilla näistä alueista amerikkalaiset ovat jo Eurooppaa pidemmällä.

                                  Lähes koko ruhon saa osiksi puukolla. Muutamassa vaiheessa Jukka Viitaniemi käytttää sahaa.                               Kuva: Pekka Rautiainen

Usein luullaan, että metsästys loppuu onnistuneeseen kaatolaukaukseen.– Ei pidä paikkaansa, sanoo ikänsä metsästänyt Jukka Viitaniemi.Siitä ne työt vasta alkavat. Saalis pitää pistää ja suolistaa. Sitten se viedään lahtivajaan ja nyljetään.

Kuva: Anssi Jokiranta

Sähköpyörän suosio kasvaa koko ajan. Osa pyöräilijöistä pitää sähkömoottoria huijaamisena. Pelkosenniemen Pyhätunturilla läskipyöräreissuja järjestävän Bliss Adventuren Artturi Kröger on toista mieltä. - Sähköpyörä on suuri mahdollistaja.