Teema

Aiheuttaako stressi unettomuutta?

Vaikuttaako stressi unenlaatuun, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä?

– Kyllä vaikuttaa. Stressi vaikeuttaa nukahtamista ja heikentää unenlaatua.

– Ennen nukahtamista pitäisi rentoutua ja rauhoittua. Jos käy kovilla kierroksilla tai on asioita jotka vaivaavat, nukahtaminen on vaikeaa. Normaalisti ihminen herää useita kertoja yössä. Nämä mikroheräämiset ovat hyvin lyhyitä, silloin esimerkiksi kääntää kylkeä. Jos alitajunnassa pyörii asioita, ne voivat nousta ajatuksiin ja ihminen jää valvomaan.

Voiko huono nukkuminen vastaavasti lisätä stressiä?

– Jos krooninen unettomuus vaivaa ja nukkuminen on hyvin vaikeaa, tokihan se ahdistaa ja vaikeuttaa nukkumista entisestään. Lääkkeettömät unettomuuden hoitokeinot pyrkivät katkaisemaan juuri tätä oravanpyörää.

Altistuuko stressaantunut ihminen tavallista helpommin sairauksille?

– Kyllä. Uskotaan, että univaje vaikuttaa terveyteen puolustuskyvyn kautta. Stressi heikentää vastustuskykyä alkaen flunssaan sairastumisesta.

Onko mitään keinoja torjua unettomuutta ja parantaa unenlaatua?

– Keskeistä on selvittää stressin lähteet. Jos pystyy käsittelemään asiat tiettyyn pisteeseen päivällä, niitä ei tarvitse enää miettiä nukkumaanmenovaiheessa.

– Seuraavan aamuun liittyvät asiat kannattaa laittaa kuntoon, että aamutoimet hoituvat sujuvasti. Sitten voi yrittää rentoutua, että pystyy nukahtamaan.

– Jos unettomuus jatkuu, on tärkeää selvittää, mikä on unettomuuden syy. Se ei aina johdu stressistä eikä ole väliaikaista.