Teema

Aja omilla ehdoillasi: säilytä turvaväli

Jos joku asia on jokapäiväisessä liikenteessä ja ajamisessa tärkeä, se on turvaväli edellä ajavaan. Talvikelissä riittävä etäisyys on kahta tärkeämpi asia, kun jarrutusmatkat pitenevät.

– Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Lisäksi peräkontissa kiinni ajaminen koetaan yhdeksi liikenteen ärsyttävimmistä piirteistä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistuttaa.

Maantienopeuksilla turvavälin tulisi olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin oman auton nopeus eli 80 kilometrin tuntivauhdilla vähintään 80 metriä.

Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta, esimerkiksi 40 kilometrin rajoitusalueella 20 metriä.

Kun liikenteessä on edessä tiukka paikka, autoilijalta kestää noin sekunti reagoida tilanteisiin. Sinä aikana auto ehtii edetä jopa useiden kymmenien metrien matkan.

– Nyrkkisääntönä sopivaan turvaväliin voi pitää sitä, että pystyy pelkkää kaasupoljinta käyttäen säätelemään etäisyyttä, Vuoristo neuvoo.

– Jos joudut koko ajan koskemaan jarruun, ajat liian lähellä.

Kun Liikenneturva kysyi autoilijoiden kokemuksia perässä roikkumisesta, kuusi kymmenestä vastaajasta koki roikkumisen lisääntyneen. Samassa kyselyssä 39 prosenttia autoilevista myönsi, että on itse syyllistynyt liian lähellä roikkumiseen edes joskus.

– Turvavälin pitäminen helpottaa paitsi omaa ajamista, myös muiden liittymistä ja kaistanvaihtoa, Vuoristo neuvoo.

– Kun pitää oikean etäisyyden edellä ajavaan, voi ajaa omaa ajoaan. Tällöin ei tarvitse huolehtia, tunkeeko joku liian ahtaaseen väliin edessäni.