Teema

Älä enää emmi pelihyllyllä, vaan nappaa tästä lahjatärpit lapsellesi sopivimmista lautapeleistä

Tekstipelaajina oli useampia lapsiperheitä, lapset iältään 4–10 vuotta. Tärkeimmäksi arviointikriteeriksi nousivat lasten mielipiteet vanhempien toimiessa aputuomarin roolissa. Arvioissa kiinnitimme huomiota myös ohjeiden selkeyteen, pelivälineiden laadukkuuteen ja kestävyyteen.

Merkkien selitykset

I: Ikäsuositus

P: Pelaajien määrä

A: Keskimääräinen peliin kuluva aika

Tähtiluokitus

Huippu peli, sopii erinomaisesti kohderyhmälleen

Mainio peli, jotakin heikkouksia löytyi.

Peruspeli, josta puuttui wow-fillis

Pelattava, mutta ei tehnyt vaikutusta

Huono pelikokemus

Rhino Hero

Haba (Tevella)

I:5–99, P: 2–5, A: 5–15

Mikä: Pelaajat rakentavat kerros kerrokselta korttitaloa, pystyttäen seiniä ja kattoja toisiensa päälle. Se pelaaja, joka saa pelattua korttinsa ensimmäisenä talon sortumatta, on voittaja.

Hyvää: Nopea ja jännittävä peli. Taktikoinnit erikoismerkeillä tuovat lisää haastetta ja antavat myös tuurille valtaa. Korttitalossa kiipeilee myös puinen Rhino Hero -hahmo, jonka asetteluun vaaditaan vakaita käsiä. Kompakti pelipaketti, helppo ottaa matkoille mukaan.

Lagoonies

Lautapelit.fi

I: 5+, P: 2–4, A: 20+

Mikä: Pelissä etsitään oikeannäköisiä hahmoja eli kuplakummituksia pelilaudalla olevien kuplien läpi.

Hyvää: Kuplalinssien sisälle kurkistaminen oli lapsista todella hauskaa. Pelilauta on jokaisella pelikerralla erilainen. Etenkin oikeiden hahmojen tunnistaminen, kun ne näkyvät koloista vain osittain, oli sopivan haastavaa, kuten myös puolittain piilossa olevien hahmojen nappaaminen. Pelissä on mahdollisuus saada lisähaastetta kummitusmustekalasta, mutta sille ei koettu olevan tarvetta, lapset voittivat aikuiset ilman sitäkin. Lasten pienistä sormista on tässä pelissä vain hyötyä.

Hertan kaupunki

Buzz&Neil (Amo)

I: 5+, P: 2–4, A: 20

Mikä: Pelaajat rakentavat yhteistä kaupunkia, pyrkien pääsemään omista eri mittaisista nappuloistaan eroon ennen muita. Laattoja asettelemalla pelaajat voivat pyrkiä estämään toistensa aikeet ja rakentamaan uusia sijaintipaikkoja

Hyvää: Helpot säännöt. Alun hätiköinnin jälkeen lapsi oppii pian suunnittelemaan siirtojaan entistä tarkemmin. Peli viihdyttää myös mukana pelaavaa vanhempaa, omat suunnitelmat voivat mennä hetkessä mönkään jonkun rakentaessa paikalle ennen sinua.

Weeeooo Weeeooo

Peliko (Martinex)

I: 4+, P: 2–5, A: 20 min.

Mikä: Pelaaja lastaa paloautonsa kahdella pelastusvälineellä (yksi on jätettävä paloasemalle) ja lähtee suorittamaan palotehtävää. Vasta palopaikalla selviää, minkälaista tehtävää palomies tuli suorittamaan. Mikäli autossa olevat välineet riittävät tehtävän suorittamiseen, saa pelaaja kerättyä siitä itselleen kortin.

Hyvää: Loistava peli pienelle pelaajalle, viihdyttää myös sisaruksia, sillä peli pohjautuu tuuriin. Palomiehen ”Lounastauko”-kortti tuo peliin sopivasti jännitystä: kannattaako pelata vai passata?

Kivat kirjaimet

Oppi&Ilo (SanomaPro)

I: 5–8, P:2–4, A: 15+

Mikä: Paketissa on kolme eri peliä. Kaksi peleistä on bingoja. Nopalla heittäen edetään pelilaudan reunaa. Ensin etsitään tietyllä kirjaimella alkavia sanoja, sen jälkeen peliä voi hankaloittaa oikeiden tavujen etsimiseen. Löydöt merkitään bingolautaan, viiden rastin suoran ensin saanut voittaa pelin. Kolmas peli on pasianssimainen korttipeli, jota voi pelata yksinkin.

Hyvää: Bingo on aina hauskaa, tässä samalla myös oppii. Loistava peli kirjaimista kiinnostuneelle tai kirjoittamaan opettelevalle lapselle. Pelissä tuurilla on iso osuus, joten vanhempi voi hyvin pelata lapsen kanssa. Lapsista on ihanaa, kun peliin saa piirtää luvalla tussin kanssa. Korttipelissä lapsista oli hauskaa rakennella haluamiaan sanoja itse.

Ticket to Ride – First Journey

Enigma

I: 6+, P: 2–4, A: 15-30

Mikä: Suositun vuonna 2004 pelimarkkinoille tulleen Menolippu-peliperheen lastenversio. Pelissä valloitetaan itselle junareittejä eri Euroopan kaupunkien välillä. Pisteiden keräämiseen sijaan pelaajat saavat reitin toteuttamisesta kortin, voitto tulee kuudella junalipulla.

Hyvää: Hyvä keino tutustuttaa lapsia Menolippu-pelien maailmaan. Kahden pelaajan pelissä laudalla on vielä väljää, kolmen pelaajan versiossa pelitapa tiivistyy heti ja houkuttelee strategiointiin. Viihdyttävä myös koko perheen pelinä.

Huonoa: Reitin valloittamiseen käytettävät junat riittivät nipin napin. Pelilauta hankalasti luettavissa niille, jotka pelaavat pöydän toisella puolella.

Coral Reef

Tactic

I: 4+, P: 2–4, A: 20+

Mikä: Pelissä yritetään löytää korttipinosta nostetut hahmot pelilaudalta eli koralliriutalta.

Hyvää: Monipuolinen pelilauta. Pelilaudan voi koota osista useilla eri tavoilla, joten pelialusta on joka kerralla erilainen. Laudan toinen puoli on helpompi ja käy hyvin pienemmille pelaajille. Merieläinhahmot olivat lasten mieleen, leikki jatkui niiden parissa pelin jälkeenkin.

Huonoa: Kun on kyse nopeuspelistä, lapset voivat innostua hahmojen etsimisestä niin, että peittävät näkyvyyden myös toisilta pelaajilta. Vanhempia tarvitaankin etenkin alussa ohjeistamaan, miten peliä pelataan häiritsemättä toista.

Baluba

Lautapelit.fi

I: 5+, P:2–4, A: 20+

Mikä: Muistia vaativa peli, jossa pelaajat voivat yrittää taktikoida saadakseen oikeat laatat tulemaan näkyviin. Noppa kuitenkin päättää, mitä kuvaa haetaan, vai iskeekö käärme matkaa taaksepäin. Voittaja on eniten oikeita eläimiä löytänyt, joka on edennyt laudan päähän

Hyvää: Jos jaksaa keskittyä pian piiloon menevien laattojen muistamiseen, kerää todennäköisimmin suurimman pistepotin. Armollinen peli on hajamielisenkin pelattavissa, tuurillakin voi pelissä edetä. Peliin saa halutessaan lisäkäänteitä ystävänappulalla.

Huonoa: Peli voi mennä helposti nopeasti läpiläiskimiseksi, jossa kukaan pelaajista ei edes yritä muistaa laudalle lähteneitä nappuloita.

Stinky Pig

Martinex

I: 6+, P: 2+

Mikä: Laulava possu laitetaan kiertoon ympyrässä istuvien pelaajien kesken. Noppa näyttää minne suuntaan possu annetaan. Possulla pääsee kesken hyräilynsä aina sattu­manvaraisessa kohdassa paukku, jolloin se pelaaja kenen hallussa possu sillä hetkellä on, ottaa miinuspisteen.

Hyvää: Paukkuja päästelevä possu on arvatenkin lasten mielestä todella hauska. ­Muutama pelikierros sujuu kikattaen etenkin isommalla ­lapsiporukalla. Vaatii nopeita refleksejä. Tällä pelillä ratkottiin myös keittiön siivousvuoro.

Huonoa: Toimii ikäsuositusta pienempienkin lapsien kanssa, joskin oikea ja vasen voivat mennä helposti vielä sekaisin.

Speedy Doc

Buzz&Neil (Amo)

I: 8+, P: 2–10, A: 10–15 min

Mikä: Speedy Doc esittää kysymyksen, ja pelaajat vastaavat vuorollaan ja painavat sen jälkeen hahmon päätä. Sitten kun aikaa kuluu liikaa tai Doc niin päättää, joku saa miinuspisteen.

Hyvää: Nopea peli pelat­tavaksi, ja vaikka peli ­vaikutti ensin älyttömältä, oli se sangen viihdyttävä. Speedy Doc voi päättää pisteiden jaosta sattumanvaraisesti, joten tuurillakin pärjää. Toimii koko perheen hupailuna.

Huonoa: Koska pelaajat ovat toistensa tuomareita, voi kiistelyä syntyä, tai sitten vastaukset hyväksytään turhankin löperösti. Montaa kierrosta tätä ei kuuntele peräkkäin.

Peikkovuori

Wow! (Plasto)

I: 6–99, P: 2–6, A: 30 min.

Mikä: Strategiapeli lapsille, jossa lapset pyrkivät rakentamaan tietä ulos peikkovuorelta korjaamalla kivipolkuja ja riippusiltoja ja varomalla samalla peikkoja.

Hyvää: Alun epäselvyyksien jälkeen peli paranee, kun sitä pelaa uutterasti muutaman kerran läpi ja pelaajat oppivat suunnittelemaan paremmin pakenemista peikkovuorilta.

Huonoa: Hyväkin peli voi kaatua sekaviin ohjeisiin, jolloin peliin ei palata helposti. Nyt ohjeet hyppivät aiheesta toiseen. Vanhemman kannattaa lukea ohjeet ensin ajatuksella läpi ja selittää ne lapselle sen jälkeen. Pelilauta halkesi kahtia heti ensimmäisen pelin jälkeen, kun sitä yritettiin taitella pelin jälkeen takaisin laatikkoon.

Junior Party Alias

Tactic

I: 5–10, P: 3–6, A:20+

Mikä: Alias-versio, jossa lapset pääsevät selittämään sanoja myös nenästä kiinni pitäen, hyppien tai näytellen. Selitettäviä sanoja voi yrittää etsiä myös pelilaudalta.

Hyvää: Peli sopii hyvin ikäryhmälleen, lukutaitoa ei vielä tarvita. Pyöräytettävä maailmanpyörä tuo vaihtelua pisteenlaskuun.

Huonoa: Pelin tempo on party-nimestään huolimatta rauhallinen, sillä pelissä selitettiin vain yksi sana kerrallaan. Lapset kaipasivatkin tiimalasia, että olisivat voineet selittää useampia sanoja kerralla. Kolmen pelaajan pelissä pisteet kertyvät hieman yksitoikkoisesti, peli sujuu mielenkiintoisemmin useamman pelaajan pelissä.

Hoksaa!

Oppi&Ilo (Sanomapro)

I: 4-99, P: 2–4, A: 10+

Mikä: Pelaajat pyrkivät löytämään tiimalasin määräämän ajan laudalta esimerkiksi tietynvärisiä tai tietynmuotoisia asioita, tai vaikkapa jotakin pehmeää. Nopeimmin maaliin ehtinyt voittaa.

Hyvää: Peliä voi säädellä eri vaikeustasoihin ottamalla mukaan vain tietyn määrän noppia. Lauta muuttaa muotoaan joka pelikerralle.

Huonoa: Vaikka pelissä on kaksi erilaista pelilautaa, lapset oppivat pian etsimään tiettyjä asioita, ja uutuudenviehätys katoaa. Pistelauta voisi olla selkeämpi, niin lapset kuin aikuiset merkitsevät helposti pisteitä väärään suuntaan.

Disney Princess party game

Tactic

I: 4+, P:3–6, A: 20+

Mikä: Disneyn prinsessaelokuviin perustuva peli, jossa ideana on selittää ja arvata kohtauksia tai henkilöhahmoja näistä elokuvista. 

Hyvää: Peli inspiroi pieniä prinsessojen ystäviä. Hauskinta on, kun välillä saa pukea muovisen kruunun päähän ja arvailla, kuka hahmo itse on. Pelin idea on sopivan yksinkertainen perheen pienimmille. Laadukkaat peliosat.

Huonoa: Pelaaminen onnistuu kunnolla vain, jos Disneyn prinsessaelokuvat ovat pelaajille tuttuja. Pienimpiä pelaajia aukot prinsessatietämyksessä eivät tosin haittaa, mutta aikuista se vähän häiritsee. Peli käy melko nopeasti tylsäksi ja alkaa toistaa itseään. Peli houkuttelee katsomaan Disney-elokuvia, mitä voi pitää joko miinuksena tai plussana. 

Cars3 Kimble

Tactic

I: 4+, P: 2–4, A: 15+ I

Mikä: Peruskimblen säännöt: pelilautaa kierrtään noppaa pyörittämällä. Tavoitteena on saada kaikki neljä ”autoa” turvaan talliin. Kilpaileva auto voi sysätä pelaajan ulos radalta (palauttaa alkuun).

Hyvää: Laadukkaat osat, selkeät säännöt, joita pienemmänkin pelaajan on helppoa noudattaa. Peli viihdyttää ja jaksaa kiinnostaa vanhempiakin lapsia ja aikuisia. Ulkoasu miellyttää ainakin Autot-faneja.

Huonoa: Peli on tavallinen Kimble, ainoastaan ulkoasu on muokattu Autot-teeman mukaiseksi. Nappikupoli oli etenkin pienemmillä jäykkä painaa. Peliaika venyy herkästi pitkäksi.

Cheese, please!

Tactic

I: 7+, P: 2–5, A: 20+

Mikä: Pelaajat yrittävät peittää juustoilla pelilaudalla olevia hiiriä. Peittokortit ovat kirkkaita, joten muille pelaajille tulee mahdollisuus hyödyntää epäonnistumistasi ja napata itselleen pisteet.

Hyvää: Kaksipuolinen muunneltava pelilauta. Peli kehittää hahmotuskykyä.

Huonoa: Muoviset kortit ovat todella liukkaat, ja tahtovat luisua paikaltaan. Tiimalasin sai ottaa käyttöön, jos pelaaja tuntui pohtivan liian kauan. Tämä aiheutti erimielisyyksiä. Vaikka olisi ollut uuttera pelaaja, voitto ratkeaa lopulta tuurilla, sattumanvaraisesti nostettujen palkintonappuloiden pisteistä.

Gigglebug kikattavat kuutiot

(Peliko/Martinex)

I: 3+, P: 2–4, A: 20min

Mikä: Nopeutta ja hahmotuskykyä kehittävä peli. Pelaajien tehtävänä on etsiä pelilaudalla pomppivista kuutioista pareja tai vaihtoehtoisesti yhdistää kuutioiden ja pelikorttien kuvia toisiinsa. Eniten pareja kerännyt voittaa. 

Hyvää: Helpot säännöt. Peli on nopeatempoinen, eikä yksi peli kestä edes arvioitua 20 minuuttia. Hauska kuvitus. Pelin kikatusääni naurattaa aluksi.

Huonoa: Peli pitää todella kovaa ääntä. Paristoilla toimiva muovinen pelilauta tärisee tai kikattaa koko pelin ajan. Kovin montaa erää tätä peliä ei jaksa pelata yhteen perään. Neljä pelaajaa kerralla on tässä pelissä liikaa, 2–3 on sopiva määrä.  

iKnow Junior

Tactic

I: 5–9, P: 2–5, A:30+

Mikä: Oppimispeli, missä lapsi yrittää löytää vastauksia monella eri tavalla. Hän voi yrittää ratkaista tehtävän itse, pyytää apua kaverilta tai pyytää lisävihjeen. Apujen käyttäminen vähentää kuitenkin pisteitä.

Hyvää: Peli toimii parhaiten, kun kaikki pelaajat ovat samanikäisiä. Vaikka itse pelilauta ei innostanutkaan, kysymyksiä käytiin läpi ilman lautaa.

Huonoa: Pelinjohtajan (yleensä aikuisen) rooli on suuri varmistamaan, että pelaajille ei valikoidu epäreilun helppoja tai vaikeita kysymyksiä. 5- ja 9-vuotiaan tietotasoissa on melkoisen suuri ero. Olisiko ollut hyvä lajitella suoraan omat kortit koululaiselle, omat 5–6-vuotiaille? Pelilauta on todella lyhyt, sen voi harppoa läpi muutaman kysymyksen kautta.

Cars Racing Game

Tactic

I: 5+, P: 2–4, A: 20+

Mikä: Pelissä kierretään yhdellä hahmolla pelilautaa kahta noppaa heittämällä. Toinen noppa kertoo, kuinka kauas pelaaja saa liikkua ja toinen, mitä pelivuorolla saattaa tapahtua, kuten saako käyttää turboa, ohittamista jne. Pelaaja, joka ehtii ensimmäisenä maaliin, voittaa.

Hyvää: Selkeät säännöt, pelin idea on helposti opittavissa. Pelikierros on hyvin nopea, lapsi jaksaa pelata. Palasista voi koota kaksi erilaista pelilautaa (radan tai tien).

Huonoa: Pahviset pelinappulat eivät kovin laadukkailta, muovijalat tiukat asettaa nappuloihin. Pelilaudan palaset ovat isoja, valmis pelilauta vaatii paljon tilaa. Tapahtumaruudut olivat pelaajista tylsiä (aina vain yksi askel taaksepäin), ja yksinkertainen peli alkaa pitkästyttää nopeasti. Pelistä jää vaikutelma, että se on kiireessä tehty.