Teema

Älä hylkää monipuolisia papuja vatsavaivojen pelossa

Pavut ovat terveellistä, ekologista ja ravitsevaa ruokaa. Värien ja muotojen kirjo houkuttelee lisäämään näitä palkokasveja monenlaisiin ruokiin.

Papujen käytössä on pari välttämätöntä muistisääntöä. Kaikkia kuivattuja papuja on liotettava vähintään kahdeksan tuntia.

Keittoajasta ei myöskään voi tinkiä. Pavut keitetään aina täysin kypsiksi ja ne vaativat ainakin tunnin kypsennyksen, soijapavut peräti kaksi.

Liotusvettä ei missään tapauksessa käytetä ruoanlaitossa. Tämä johtuu siitä, että papujen sisältämää proteiineihin kuuluvaa myrkyllistä lektiiniä liukenee liotusveteen.

Pelti- ja pahvitölkeissä myytävät pavut ovat valmiiksi kypsennettyjä ja käyttövalmiita. Niistä valutetaan vain neste pois ja huuhdellaan kylmällä vedellä.

Papujen makuerot ovat melko pieniä. Jotkut lajikkeet maistuvat enemmän pähkinäisiltä ja toisissa maku on vähän vahvempi. Kannattaa siis kokeilla useita lajikkeita.

Kiinteät pavut ovat hyvä proteiinilisä salaatteihin ja keittoihin. Jauhomaiset ja pehmeät pavut puolestaan sopivat muhennoksiin ja murekkeisiin.

Energiamääriltään pavut eivät mainittavasti poikkea toisistaan. Eroja löytyy lähinnä proteiinin ja hiilihydraattien määrässä. Proteiinipitoisimpia ovat soijapavut ja härkäpavut.

Pavut aiheuttavat suolistokaasuja, koska meillä ei ole entsyymejä, jotka pystyisivät pilkkomaan palkokasvien sisältämät galakto-oligosakkaridit ja fruktaanit. Suolistobakteerien tehdessä tätä pilkkomista syntyy sitten vetyä ja metaania. Tästä johtuvat turvotus ja ilmavaivat.

Tästä huolimatta papujen sanotaan olevan vatsaystävällistä ruokaa. Pavuissa on prebiootteja, jotka edistävät suolistolle hyvien bakteerien toimintaa.

Pavut ovat hyväksi verenkiertoelimistölle. Palkokasvien liukeneva kuitu sitoo ohutsuolessa kolesterolia.

Kuitu lisäksi viivyttää mahalaukun tyhjenemistä, jolloin hiilihydraattienkin pilkkoutuminen ohutsuolessa hidastuu.

Samalla insuliinin erittyminen vähenee.