Teema

Älä laske toistoja - vähän enemmän on enemmän vähällä

Ne tekee töitä, ne tekee töitä… Cheek huutaa ämyreissä kenties suorituskykyä parantavaa teesiä, ja Juho Nousiainen vain virnistää, kun kysyn, kenen laatima soittolista on. Ehkä fysiikkavalmentaja haluaa saada tehot pintaan yhtä nopeasti kuin Tiihosen ulos korvista?

– Mitään en myönnä, mutta en kielläkään.

Urheiluvalmennuskeskuksen yrittäjänä Nousiainen käy päivittäin läpi tilanteita, joissa hänen apuaan kaivataan suorituskyvyn parantamiseen. Halutaan olla nopeampia ja tehokkaampia, tehdä paremmin. Merkitsevin työ tehdään kaukana painoista opiskellen liikkumista tilanteen tai tavoitteen mukaan.

– Yksi iso tekijä kohti parempaa suorituskykyä on tunnistaa oikein vartalon asennot ja liikkeet. Saatat tehdä oikeaa liikettä mutta väärässä asennossa, jolloin teet lähinnä hallaa itsellesi.

Nousiaisella on jääkiekkotausta, mutta hän valmentaa kaikkia kuntopohjasta ja lajista riippumatta. Loukkaantumisten myötä Nousiaisen kiinnostuspiste siirtyi itse koneistoon: miten keho saadaan toimimaan paremmin, miksi kroppa jumittaa ja menee rikki? Samoja kysymyksiä olisi syytä esittää itselleen niin kuntoliikkujan kuin ammattiurheilijankin.

– Suorituskyvyn parantamisessa ei tuijoteta lihasta, vaan päinvastoin: toistojen määrä on todella vähäinen. Ei maksimivoimaa, mutta silti äärettömän raskasta, ja juuri siksi tehokasta. Syy ja seuraus -suhteet painavat enemmän kuin järjetön ja päämäärätön nykiminen.

Arjen kiireissä moni haluaa hakea maksimitehot nopeasti tai ei ehdi liikkua juuri lainkaan. Kultaiselle keskitielle on vaikea löytää, mutta juuri se on Nousiaisen mukaan oikea suunta, jos halutaan parantaa suorituskykyä ja arjessa jaksamista.

– Kuinka palkitsevaa onkaan nähdä, kun liikkuvuus parantuu pienillä liikemuutoksilla ja sillä, että oppii tunnistamaan oikeat asennot. Eräskin asiakas ei taipunut juuri lainkaan, mutta muutamilla liikeharjoitteilla notkeus kasvoi silminnähden. Onnistumisen riemu oli molemminpuolista.

Nokialla sijaitsevassa Hyve Urheiluvalmennuskeskuksessa Nousiaisen asiakkaina on yksilöiden lisäksi ryhmiä. Esimerkiksi 14-vuotiaiden kiekkojunioreiden ryhmille suorituskyvyn parantaminen on lähinnä ohjaavaa ja herättävää valmennusta.

Työikäiset valmennettavat ovat jo kulkeneet oman polun ennen kuin haluavat syventää tietotaitoa. Valmennusryhmissä koetaan kehittyminen nopeammin. Nousiainen kertoo, että valmennettavat haluavat tietää yhä vahvemmin, miten voisivat tehdä nykyistä enemmän, motivoitua ja tutkia.

Valmennettavat nauttivat, kun heidän suorituskykyä ja kehon toimintaa seurataan mittareilla ja saadaan ulos konkreettista datatietoa kehittymisestä.

– Fyysinen suorituskyvyn parantuminen ruokkii myös henkistä puolta, ja mahdollistaa tekemään uusia asioita. Kuntoliikkujalla se vie kohti parempaa jaksamista ruuhkavuosiin, ammattiurheilijalla haluttua mestaruutta.