Teema

Alkolukoille halutaan lisää vapaaehtoisia puhaltajia

Uusi alkolukkolaki astuu voimaan 30. joulukuuta, ja tavoitteet ovat korkealla.

Lailla halutaan keventää sääntelyä, parantaa henkilötietojen suojaa, pudottaa laitteiden hintoja sekä lisätä alkolukon vapaaehtoista käyttöä rattijuopumusten vähentämisessä.

Toisaalta kaikenlainen alkolukon manipulointi tai harhauttaminen muuttuu selkeästi rangaistavaksi.

– Nyt alkolukon asettamista pois päältä ei ole kriminalisoitu. Jatkossa alkolukko tulee asentaa niin, että se on aina toimintakykyinen ajoneuvoa kuljetettaessa, johtava asiantuntija Tuire Simonen Trafista määrittää.

Alkolukkoon ei ensi vuodenvaihteesta lähtien saa asentaa mitään laitteita, ohjelmia tai on/off-kytkimiä, joita Trafi ei ole hyväksynyt.

– Rangaistavaksi tulevat alkolukon toimintakykyyn vaikuttaminen, asennus- ja kalibrointitodistuksen ajossa mukana pitämisen laiminlyöminen sekä alkolukon asentamis- ja kalibrointivelvoitteen laiminlyönti koululais- ja päivähoitokuljetuksissa.

– Lisäksi manipuloidun alkolukon käyttäminen ajon aikana muuttuu rangaistavaksi, Simonen listaa.

Sen sijaan alkolukon muistiin kerättyjä lokitietoja – laitteen käyttöhistoriaa, joka paljastaa vaikkapa sen irrotusyritykset tai väärinkäytökset – ei jatkossa enää pureta eikä tietoja näin välitetä poliisille.

– Nyt tiedot puretaan 60 päivän välein. Kun tämä jää pois, huoltokäynnit vähenevät.

– Tällä tavoitellaan alempia kustannuksia niille, joille alkolukko-ohjelma on määrätty rattijuopumuksen perusteella, Simonen selittää.

Alkolukkoja on käytetty rattijuopumuksen ehkäisyssä ja osana päihdehuolto-ohjelmia vuodesta 2005 lähtien.

Suomessa on korostettu aina voimakkaasti teknisen laitteen sosiaalistakin ulottuvuutta.

– Alkoholiriippuvuuden hoitamisessa tarvitaan moniammatillista tukea ja laajaa eri keinojen yhdistelmää. Alkolukko ei yksin riitä, Trafin erityisasiantuntija Marita Löytty huomauttaa.

Uusi laki on muuttamassa alkolukon lähinnä tekniseksi ajonestolaitteeksi. Poliisi valvoisi laitteen käyttöä muun liikennevalvonnan yhteydessä kuten nyt vaikkapa katsastusaikojen noudattamista.

– Huoleni on, että tieto mahdollisista lukon väärinkäytöksistä ei jatkossa enää välity poliisille eikä kenellekään siitä eteenpäin, Löytty sanoo.

Trafin on hyväksyttävä jatkossakin ne alkolukkomallit, joita käytetään rattijuopumuksen perusteella vaihtoehtona ajokiellolle, jotka on määrätty terveyden perusteella tai joita edellytetään koululais- ja päivähoitokuljetuksissa.

Muissa käyttötarkoituksissa alkolukolta ei enää vaadita viranomaisen hyväksyntää. Tämä voisi lisätä laitteiden vapaaehtoista käyttöä niillä, jotka haluavat varmistaa ajokuntonsa ennen auton käynnistämistä.

Autonvalmistajien odotetaan alkavan ennen pitkää tarjota alkolukkoja tehdasasenteisina vakio- tai lisävarusteina uutuusmalleissaan. Volvo on näin jo tehnytkin.

Valmistelussa olevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä liikenneturvallisuuden parantamisesta asiaan on otettu tiukka linja: Suomen halutaan vaikuttavan EU:ssa siten, että alkolukosta tulisi pakollinen varuste kaikissa uusissa autoissa.