Teema

Aloita juoksukausi varovasti

1. Kevät ja sulat tiet houkuttelevat juoksemaan. Suksien vaihtaminen lenkkareihin pitää kuitenkin tehdä maltilla. Kun takana on pitkä talvi hiihtoa, kestävyyskunto on huipussaan ja viimeiset hiihtolenkit olivat usein sekä pitkiä että kovia. Jos jatkat samaa tahtia juosten, on vaarana, että jalat kipeytyvät. Pahimmillaan iskee rasitusvamma ja juoksukausi loppuu ennenaikaisesti.

2.  Aloita lyhyillä lenkeillä. Jos olet viimeksi juossut säännöllisesti syksyllä, juokse kevään ensimmäisillä lenkeillä vain noin puolet syksyn huippumääristä. Nosta juoksumääriä rauhallisesti parin kolmen viikon ajan.

3. Juokse rauhallisesti. Vauhtia ja intensiteettiä kannattaa lisätä vielä hitaammin kuin määrää. Suurin osa harjoittelusta tulisi tehdä peruskuntosykealueilla. Aloita kovatehoisten vetojen tekeminen maltilla ja jätä kovimmat vedot suosiolla myöhempään kevääseen.

4. Muista lämmittely ja lihashuolto. Aloita lenkki korostetun rauhallisesti, etenkin jos aiot juosta yhtään räväkämmin. Muista venytellä juoksemisen jälkeen. Venyttele ainakin pohkeita.

Lähde: Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen biotieteiden yksikön johtaja ja kestävyysjuoksuvalmentaja Ari Nummela.