Teema

Ei haittaa, vaikka ei heti onnistu

– Plié, selkä suorana. Tendu, nilkka ojentuu. Passé, aukikierto lonkan sisältä asti. Muista keskivartalon hallinta ja pitkä niskatuki.

Tanssinopettaja Meri Seppänen varmistaa, että aikuisbalettia harrastavan Mari Haapamäen asento pysyy kasassa.

– Hallitut kädet! Sormet pehmeät mutta suorat, Seppänen muistuttaa.

Klassisen pianomusiikin soidessa tasaiset, rauhalliset ohjeet kuljettavat läpi balettitunnin.

Keskittyminen ei saa herpaantua, sillä silloin herpaantuu myös asento. Selkä notkahtaa, kädet lörpähtävät, nilkka kaartuu banaanille.

Koko baletin pohja syntyy keskivartalon hallinnasta.

– Jos syvät vatsalihakset pettävät, se heijastuu heti käsiin, polviin, nilkkoihin ja jalkojen sisä- ja ulkokiertoon, Seppänen luettelee.

Aikuisbaletti on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Seppäsen mukaan se ei ole ihme. Vaikka laji on vaativa, sen pystyy aloittamaan ilman aiempaa tanssitaustaa.

– Lajia on helppo lähestyä, Seppänen sanoo.

– Harrastajat ovat tunneilla hyvin eritasoisia, mutta sarjat pystyy suunnittelemaan niin, että liikkeistä löytyy aina helpompi ja vaativampi versio. Jos liikkeet tekee kunnolla, hien saa pintaan parissa minuutissa.

Seppäsen aikuisbalettituntien nuorin osallistuja on 17- ja vanhin 74-vuotias.

Tanssinopettajalla on esittää uusille tulijoille oikeastaan vain yksi edellytys.

– Ole itsellesi tosi suopea ja unohda itsekritiikki.

Seppäsen mukaan rauhallinen tempo saa aikaan sen, että moni kuvittelee, että koko paketti pitäisi hallita heti. Kun niin ei käy, tulee pettymys.

– Anna itsesi epäonnistua. Ei haittaa, jos onnistut vasta sadannella kerralla, Seppänen sanoo.

Laji siis vaatii ainakin sinnikkyyttä. Sen on huomannut liikunnanohjaajana itsekin työskennellyt Haapamäki, joka aloitti baletin puolitoista vuotta sitten.

– Alkuun tuntui tosi vaikealta, mutta nyt on ollut kiva huomata kehittymistä. Uusissa sarjoissa opettelen ensin jalat, sitten keskivartalon ja vasta sitten kädet.

Baletille hyviä tukilajeja ovat pilates, jooga ja kevyt tanssi.

– Pilates on ykkössuositus, sillä siinä harjoitellaan baletin kanssa samoja, keskivartaloa kannattelevia lihaksia. Jooga edistää kestävyyttä ja venyvyyttä. Toiseksi tanssitreeniksi sopii hyvin esimerkiksi jazztanssi tai nykytanssi, Seppänen sanoo.

Balettitunti kerran viikossa riittää Seppäsen mukaan hyvin lajin ylläpitoon, tanssista nauttimiseen ja kivaan harrastukseen. Tavoitteellinen harrastaja tarvitsee lisää treenikertoja.

Varsinkin aloittelijalle vähäinenkin säännöllinen harjoittelu tuottaa kyllä tulosta.

– Baletti on parantanut ryhtiä ja tasapainoa, Haapamäki sanoo.

– Lisäksi olen huomannut, että se auttaa stressiin. Täällä pääsen rauhoittumaan, kun tunnilla ei voi ajatella mitään muuta, kahden lapsen äiti sanoo.

Seppänen lisää baletin hyviin vaikutuksiin koordinaation, rytmitajun, liikkuvuuden ja kehotietoisuuden kehittymisen.

– Baletissa oppii tosi hyvin tuntemaan kehoaan, kun osa kerrallaan keskittyy johonkin lihaksistoon. Samalla katsoo itseään peilistä ja kantaa itsensä ylväästi.

Päivän lehti

27.5.2020