Kuljettajan oikeat havainnot ja ennakointi ratkaisevat ajamisen turvallisuuden, oli alla millainen auto tahansa.
Teemajutut

OTI pelkää: Havaintovirheet jäävät kevytautossakin

Kuljettajan käytös ja päätökset ratkaisevat kevytautossakin, Onnettomuustietoinstituutti muistuttaa.

Kevytautoista annettiin määräaikaan mennessä 49 lausuntoa. Niistä 26 kannatti ja 13 vastusti uutta ajoneuvoluokkaa.

Kymmenessä lausunnossa nuorisoautoista löydettiin sekä hyviä että huonoja puolia. Yksi näistä oli Onnettomuustietoinstituutti (OTI), joka muun muassa koordinoi vakavien tieliikenneonnettomuuksien tutkintaa.

OTI muistuttaa, että 99 prosenttia liikennevakuutuksesta korvattujen mopoautokolareiden osallisista on loukkaantunut vain lievästi. Neljässä tapauksesta viidestä henkilövahinkoja ei aiheutunut lainkaan.

– Kevytautoista on lähdetty hakemaan ratkaisua ongelmaan, jota ei varsinaisesti ole. Mopoautoista ei pidetä, joten niiden korvaamista muilla ajoneuvoilla perustellaan liikenneturvallisuudella, OTI:n yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.

 

OTI:n mukaan kevytautojen vahva korirakenne ei kokonaan kompensoi esimerkiksi turvavyön käyttämättömyyttä. Kuljettajan havainto- ja ennakointivirheetkään eivät poistu, vaikka hän ajaisi mopoauton sijaan kevytautolla.

Nuorisoautoissa 60 kilometrin nopeusrajoitus olisi riski, sillä se voisi yllyttää ylinopeuksiin taajamissa.

Trafin mukaan liikenteeseen voisi tulla jopa 40 000 kevytautoa. Tämä määrä hidastaisi liikennettä enemmän kuin nykyiset 8 000 mopoautoa.

 

Kevytauto

Olisi tarkoitettu ensisijaisesti 15–17-vuotiaille kuljettajille.

T-luokan ajoneuvo, jonka nopeusrajoitus olisi 45 km/h.

Ajamiseen vaadittaisiin AM121-luokan ajokortti.

1. heinäkuun alkaen AM-kortin saa suorittamalla teoria- ja ajokokeen, ajo-opetusta ei edellytetä.

Kevytautoksi muutettava henkilöauto saisi painaa 1 500 kiloa.

Hallitus haluaa tuoda nuorten kevytautot liikenteeseen marraskuussa 2019. Eduskunta käsittelee lakiluonnosta tänä syksynä.

Tuoreimpia artikkeleita