Teema

Huomioi valon vaikutukset yöuneen

1. Päivä pitenee nyt vauhdilla, jopa viitisen minuuttia vuorokaudessa. Vuodenaikojen vaihtuminen vaikuttaa myös nukahtamiseen ja unen laatuun.

2. Kesällä yöuni on syvempää ja siinä on vähemmän katkoksia kuin talvella. Tämän vuoksi emme muista uniamme yhtä hyvin kuin pimeään vuodenaikaan. Talvella nukkuja havahtuu helpommin hereille keskellä yötä eikä saa heti unenpäästä kiinni.

3. Käpyrauhasen tuottaman melatoniinin erittyminen verenkiertoon lakkaa keväällä ja kesällä aikaisemmin, koska aamut ovat valoisia. Iltaisin sama hormoni puolestaan johdattaa ihmisen nopeammin kevyestä unesta syvään uneen.

4. Yöunen pituuteen vuodenaikojen vaihtelu ei vaikuta muutamaa minuuttia enempää, vaikka eroja ihmisten välillä toki on. Unet ovat pisimmillään talvella ja lyhimmillään keväällä.

5. Jos valoisaan vuodenaikaan nukahtaminen on vaikeaa, varo kerryttämästä univelkaa ja panosta rentoutumiseen. Iltaisin ei kannata oleskella valossa. Muista säännöllinen liikunta ja makuuhuoneen tuulettaminen.

Lähde: Timo Partonen, THL

Päivän lehti

28.1.2020