Teema

Huomiovalot eivät riitä syyskeleissä

Takavalottomat autot syksyn pimeillä ja sumusäissä huolestuttavat paljon työkseen ajavaa Kari Ainolaa.
Valojen toiminta ja suuntaus sekä umpioiden kunto on hyvä tarkistaa ennen kuin talvi ehtii toden teolla alkaa.

Syksy on otollista – tai pitäisikö sanoa pakollista – aikaa tarkistaa auton tai minkä tahansa ajoneuvon valot.

Jokaisen kannattaa varmistaa ainakin, ovatko polttimot kunnossa ja umpiot ehjät tai onko lasinpesunesteen säiliössä riittävästi pakkasenkestävää nestettä.

Tärkeä on myös valojen oikea suuntaus: heijastuuko valokiila asvalttiin vai taittuuko se kohti taivasta? Toimivatko vilkut normaalisti ja myös perävaunun kanssa?

Tunnetko oman autosi valojärjestelmän toiminnan? Nyt voi olla aika avata auton käyttöohjekirja vaikka sen ensimmäisen kerran.

 

Valo-ongelmia voi tunnetusti tulla eteen varsinkin uusimmissa 2010-luvun autoissa, jotka on varustettu huomio- eli päiväajovaloilla.

Huomiovaloja saa käyttää valoisissa olosuhteissa varsinaisten ajovalojen sijasta. Monessa autossa huomio- ja ajovalojen vaihtumista säätelee hämäräkytkin, joka ei aina riittävän nopeasti tunnista Suomen sää- ja valaistusolojen muutoksia.

Kun vielä takavalot eivät välttämättä pala yhtä aikaa etuhuomiovalojen kanssa, pelkillä huomiovaloilla ajava voi liikkua auton perä pimeänä aika kurjassakin kelissä.

– Monen edessä ajavan auton näkee aivan yllättäen ja viime tingassa, tietää Turun ja Riihimäen seudulla autoileva Kari Ainola.

– Jos lähdet vaikka rekan ohi sumussa tai pimeässä, saatat huomata vasta kaistalle palatessa, että edessä voi olla pari kolmekin pimeäperäistä autoa.

– Siinä sitten on yritettävä tunkea oma auto jonnekin väliin samalle kaistalle.

 

Ainolan mielestä kotimaiset valomääräykset ovat syys- ja sadekelejä ajatellen turhankin nihilistiset ja rajoittavat.

Esimerkiksi sumuvalojen turhasta käytöstä varoitetaan tämän tästä, vaikka oikeasti haastavissa ja sateisissa oloissa niistä on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.

– Mielestäni vastuu kuuluu autokaupalle. Myyjän pitäisi opettaa autonostajalle, miten valot toimivat oikein, hän sanoo.