Teemajutut

Ilman vakuutusta häviät kolarissa varmasti

Yhdestä ei kannata tinkiä, nimittäin pakollisesta liikennevakuutuksesta. Jos se puuttuu ja ajat kolarin, maksat unohduksesta kalliisti.

Joka vuosi liikenteessä jää kiinni noin 45 000 vakuuttamatonta ajoneuvoa. Suurin osa niistä on henkilö- ja pakettiautoja, mutta kevään ja uuden ajokauden alkaessa tien päällä riittää myös liikennekäytöstä talvikuukausiksi poistettuja mopoja ja moottoripyöriä.

– Tietämys on aika puutteellista. Ihmiset hämmästelevät, että peltoautot ja mökkimönkijätkin täytyy lain mukaan vakuuttaa tai että viritetty mopo katsotaan moottoripyöräksi ja laiminlyönnistä seuraava maksu on sen mukainen, Liikennevakuutuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen kertoo.

 

Vakuuttamaton ajoneuvo jää Suomessa kiinni entistä todennäköisemmin. Poliisiautoihin on asennettu automaattisia lukulaitteita, jotka rekisteritunnuksen perusteella ilmoittavat partiolle heti, mikäli vastaantulevan ajoneuvon liikennevakuutus on maksamatta.

– Poliisin tekemät ilmoitukset ovat lisääntyneet. Lisäksi ilmoituksia tulee Trafilta ja raja-asemilta.

Viime vuonna tuli voimaan uusi liikennevakuutuslaki, joka kovensi vakuutuksen laiminlyönnin seurauksia.

Liikennevakuutuskeskuksen perimät maksut ovat keskimäärin henkilöautolta 235, pakettiautolta 293 ja mopolta 203 euroa. Viritetyt mopot eivät ole mukana luvuissa.

Liikennekäytöstä poistettu ja liikennevakuuttamaton ajoneuvo on lisäksi käyttökiellossa. Tien päällä poliisi voi ottaa siitä kilvet pois.

– Liikennevakuutuksen laiminlyönnistä seuraava vakuuttamattomuusmaksu voi olla jopa nelinkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden. Summa kertautuu nopeasti, jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheuttaa kolarin, Korhonen muistuttaa.

 

Todellinen kurimus onkin edessä, jos kuljettaja aiheuttaa kolarin vakuuttamattomalla ajoneuvollaan. Kuten oheisista esimerkkikuvista käy ilmi, seuraukset pienestäkin töyssystä lasketaan pian nelinumeroisin luvuin.

– Yleisimmin laiminlyöntitapauksissa on ajoneuvosta riippuen kyse satojen tai tuhansien eurojen suuruisista maksuista.

– Toisaalta esimerkiksi isomman moottoripyörän maksut voivat olla 30 000 euron luokkaa, jos se on ollut vuoden vailla liikennevakuutusta, mutta sillä kuitenkin ajetaan ja aiheutuu kolari.

Pahinta on, ettei onnettomuuden sattuessa edes omista henkilövahingoista saa korvauksia, jos oma liikennevakuutus ei ole voimassa.

Ajoneuvon ottamisen liikennekäyttöön ja sen liikennevakuutuksen voi hoitaa nopeimmin vakuutusyhtiöiden verkkopalveluissa. Verkossa tehty liikennekäyttöilmoitus on maksuton.

 

Suomessa kuten Ruotsissakin täysin vakuuttamattomia ajoneuvoja lasketaan olevan alle yksi prosenttia kaikista.

Esimerkiksi Isossa-Britanniassa määrä on ollut jopa 15 prosenttia ajoneuvokannasta, mutta on sittemmin laskenut viiden prosentin tuntumaan. Pääsyynä on sikäläisten vakuutusyhtiöiden omaksuma hyvin tiukka kanta vakuuttamattomuuteen.

– Auto tai muu ajoneuvo haetaan vaikka kotipihasta ja takavarikoidaan. Viime vuonna 38 prosenttia takavarikoiduista paalattiin romuksi, kun maksuja ei hoidettu ajallaan, Vesa Korhonen kertoo.

Lisäksi brittiyhtiöt voivat periä ilman vakuutusta kolarin aiheuttaneelta takaisin kaikki vahingon suorat ja epäsuorat kulut, vaikka summat nousisivat miljoonaluokkaan.

Suomessa korvauksia voidaan velkoa niiltä, jotka ovat aiheuttaneet kolarin tahallisesti tai alkoholin ja/tai huumeiden vaikutuksen alaisena.

15 tuoreinta

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930